Fler och fler väljer att skaffa elcykel. Under 2015 såldes 30 000 elcyklar i Sverige, 2016 var siffran 45 000 och under 2017 ökade försäljningen ytterligare till 67 500. I takt med att elcykelförsäljningen ökar, så har även utbudet ökat och det finns en hel del att tänka på. HappyEride har därför sammanställt en guide som gör dig mer insatt i ditt elcykelköpet.
Vad är en elcykel?
För att en elcykel i lagens mening ska klassas som cykel, måste ett antal krav uppfyllas. Motorn får endast ha en kontinuerlig märkeffekt på 250W och inte ge krafttillskott över 25 km/h. Cykeln måste vara försedd med en sensor som känner av att cyklisten trampar för att motorn ska kopplas in. Cykeln får inte ha ett gasreglage som kan driva cykeln framåt i hastigheter över 6 km/h om inte cyklisten samtidigt trampar. En del importerade elcyklar från framförallt Asien kan vara försedda med gasreglage som driver cykeln på egen hand, dessa cyklar blir då i lagens mening mopeder. Elcyklar måste även uppfylla EU:s produktsäkerhetsdirektiv 2001/95/EG och Europastandard (EN15194:2011) och batteriet måste uppfylla säkerhetskrav enligt BATSO 01.
Elcykel med mopedstatus
Nytt från den 1 januari 2016 är att elcykeln anpassats genom ett EU-direktiv så att cyklar med motorkapacitet högre än 250W och upp till 4000W även blir godkända för vägtrafik i Sverige. Det innebär således att det numera finns ytterligare två klassningar att hålla reda på.
- Elcyklar med motorer som har en kapacitet mellan 250W och 1000W får endast ge ett krafttillskott upp till 25 km/h. Elcykel enligt den nya klassningen blir med andra ord inte snabbare men däremot starkare. För att framföra denna typ av elcykel krävs att föraren fyllt 15 år, innehar förarbevis (körkort, traktorkort eller förarbevis med behörighet AM) samt trafikförsäkring. Föraren är också tvungen att bära hjälm. Den här typen av elcykel får framföras på cykelbana om skyltning inte säger annat.
- Elcyklar med motorer som har en kapacitet mellan 1000W och 4000W får ge krafttillskott upp till 45 km/h. Denna klassning räknas i juridisk mening som en moped klass 1 och kräver att föraren fyllt 15 år, innehar förarbevis (körkort eller förarbevis med behörighet AM). Fordonet kräver även registreringsskylt, trafikförsäkring och föraren måste bära hjälm. Elcykel som klassas som moped klass I får inte framföras på cykelbana.
Vilken elcykel ska jag välja?
Det finns en rad frågor du ska ställa dig själv inför ditt elcykelköp:
- Vilken körställning föredrar du? Idag är utbudet av elcyklar så stort att det i princip går att hitta en elcykel inom varje cykelkategori.
- Hur ska du använda din elcykel? Behöver du lastmöjligheter? På vissa modeller kan exempelvis cykelkorg bli problematiskt, gäller såväl fram som bak på cykeln.
- Vad är det för underlag du kommer att färdas på? Är det asfalt eller grus? På slät asfalt fungerar smala omönstrade däck bra, men på grusväg krävs det grövre däck och eventuellt en dämpad framgaffel för bättre grepp.
- Är din färdväg plan eller backig? Cyklar du i kuperad terräng kan du behöva en motor med högt vridmoment för att komma upp för backen med full last.
- Hur långt ska du färdas? Vilken räckvidd krävs? Vissa elcyklar kommer bara med en storlek på batteriet men du kanske behöver ett batteri med större kapacitet.
Växlar
En vanlig fråga som ofta dyker upp är hur många växlar behöver man på en elcykel? Vi råder dig att inte snåla med växlarna. Motorn gör inte hela jobbet utan du måste också trampa och fler växlar kommer att underlätta för dig. Minst 7 växlar rekommenderas, speciellt om cykeln ska användas dagligen för pendling.
Fram, bak eller mittemellan?
Alla elcyklar är försedda med en motor som slås på och av när du trampar. Både motorns och batteriets placering varierar mellan olika elcykelmodeller.
Framhjulsmonterad motor används oftast på billigare cyklar eftersom det är relativt enkelt att konvertera vanliga cyklar vilket ger låga kostnader. Det finns dock undantag som den snart lanserade hopfällbara elcykeln från Brompton. Cykeln får en tvåhjulsdrift då motorn sitter i framhjulets nav samtidigt som cyklisten själv bidrar med kraft till bakhjulet. En elcykel med framhjulsmonterad motor kan kännas lite annorlunda att cykla på och tar som regel lite tid att vänja sig vid. Cykeln blir även något tyngre framtill vilket märks av om du behöver lyfta upp den framtill exempelvis uppför en trottoarkant. Vid blött underlag kan framhjulet slira och bli något problematiskt vid kraftiga uppförsbackar. Elcyklar med framhjulsmonterad motor har ofta ett lite lägre vridmoment än bakhjul- och centermonterade motorer, och lämpar sig därför bäst i stadsmiljöer eller plan terräng. Elcykel med framhjulsmonterad motor kan fås med fotbroms.
Bakhjulsmonterad motor finns på cyklar i alla prisklasser och är den elcykel som tillsammans med mittmotorförsedda cyklar vars köregenskaper påminner mest om en traditionell cykel som ger driv från bakhjulet. Fördelen är bättre grepp vid acceleration, nackdelen är att det blir större belastning på motorn eftersom den inte jobbar genom växlarna. Bakhjulsdrift upplevs som något bättre i uppförsbackar. Elcykel med bakhjulsmonterad motor kan inte fås med fotbroms.
Centermonterad motor sitter ofta på dyrare cyklar även om priserna är på väg ner. Elcyklar med motorn i mitten kräver en specialanpassad ram eftersom motorn ersätter vevlagret. Cykeln har oftast en mer avancerad styrelektronik och ibland vridmomentsensor till skillnad från billigare cyklar som enbart har sensor som känner av att vevarmarna rör sig. Fördelarna är mjukare kraftöverföring, möjlighet att nyttja växlarna för att avlasta motorn samt bättre anpassning av nivån av assistans från motorn. Med mittmonterade motorer är det viktigare att växlarna nyttjas på rätt sätt, fordonet startas i en låg växel och växlas upp efterhand som farten ökar. Nackdelarna är det högre priset och potentiellt högre kostnader för reparationer. Centermonterad motor belastar bland annat kedja och drev mer än bakhjulsmonterad motor. Även här gör bakhjulsdriften att cykeln upplevs som något bättre i uppförsbackar. Elcykel med centermonterad motor kan fås med fotbroms.
Kontrollenhet
Kontrollenheten sitter oftast på styret och är hjärnan i cykelns elsystem. När det gäller kontrollenheten så finns det två varianter av displayer att välja mellan: LED och LCD.
- LED-display har enbart färgade lysdioder dvs ett antal lampor som tänds eller släcks. Informationen är begränsad vilket märks vid bland annat felmeddelanden.
- LCD-display är en liten bildskärm och kan visa mer information och inte minst information i klartext exempelvis felkoder. LCD-display kan även visa hastighet, körsträcka, återstående räckvidd etc.
Effektläge
På kontrollenheten kan även effektläge ställas in dvs hur mycket motorn ska hjälpa till. Vissa system är inställda för att motorn ska sluta driva vid en specifik hastighet. Andra system är inställda på att alltid hjälpa till upp till 25 km/h men med olika kraft. För att en elcykel ska klassas som cykel, får motorn inte hjälpa till vid en hastighet som överstiger 25 km/h. Antalet effektlägen varierar från cykel till cykel, flera olika lägen är dock bra för att kunna hushålla med batteriets kapacitet.
Batteri
Batteriet är motorns kraftkälla. De flesta batterier på dagens elcyklar bygger på Litium-jon-teknologi, vilket gör dem enkla att använda och ladda plus att de har liten självurladdning. Litium-jon-batterier tål att stödladdas men det rekommenderas även att vid jämna mellanrum köra batteriet tills det laddar ur. Ett helt urladdat batteri tar mellan 4-6 timmar att ladda. Om cykeln ska stå orörd en period, bör batteriet laddas lite då och då. Batteriet kan nämligen ta skada av att ligga urladdat.
Om du ska nyttja din elcykel året om så är det bra att veta att låga utomhustemperaturer minskar batterikapaciteten. Batteriets inre motstånd ökar vilket innebär att ju kallare det är, desto sämre kommer batteriet att prestera. Hur stor minskningen blir i praktiken är svårt att säga men vid minusgrader kan det bli en märkbar försämring. Detta märks extra mycket på lastcyklar som under vintertid kan uppfattas som trötta i framförallt uppförsbackar eller vid pendling längre sträckor där batteriet under de kalla vintermånaderna kan behöva stödladdas under dagen inför hemfärden. Det är således inte ovanligt att batteriet laddar ur snabbare när du cyklar i kyla, något som påverkar räckvidden.
Under vinterhalvåret är det en god idé att ladda batteriet inomhus. Ett batteri håller ungefär 1 000 laddningscykler och behöver sedan bytas ut. Två fulladdningar av ett halvfullt batteri motsvarar en laddningscykel. Ett nytt batteri kan kosta mellan 2000–9000 kronor beroende på tillverkare.
Räckvidd
Räckvidden är hur långt du kan komma med ditt batteri per laddning. Det finns många saker som påverkar räckvidden och därför är det svårt att säga exakt hur långt du kan komma per laddning. Generellt ger högre volt och fler amperetimmar en högre kapacitet, men effekten du själv tillför genom att trampa i kombination med exempelvis mängden packning du har med dig och underlaget du färdas på samt mängden uppförs- och nerförsbackar påverkar också.
Volt
Volt (V) är den elektriska spänningen på batteriet som levererar ström till elmotorn. Ju större spänning desto mer ökar kraften du överför från batteriet till motorn, vilket ger en starkare motor. Elcyklar levereras vanligtvis med 24 eller 36 volts batteri.
Amperetimmar och Wattimmar
Ofta anges batteriets kapacitet i amperetimmar som är elförbrukningen över tid dvs hur länge batterier räcker innan det är dags att ladda. Batterikapaciteten för elcyklar ligger i regel på mellan 7 och 17 Ah, vi rekommenderar att du väljer minst 10 Ah.
Det blir allt vanligare att ange batteriets kapacitet i wattimmar (Wh), som är ett mer rättvisande sätt att mäta batteriets prestanda. Om man multiplicerar volt och amperetimmar får man wattimmar. Eftersom wattimmar anger hur mycket ström du har till ditt förfogande över tid, får du en bättre uppfattning om hur stor räckvidd du har. Om du har ett 36 V-batteri med 11,1 Ah har du alltså 400 Wh till ditt förfogande. Det innebär att du har 400W i en timme eller 1W i 400 timmar.
Sensorer
En elcykel är utrustad med olika sensorer för att cykelns styrsystem ska kunna övervaka framdrivningen. Ett fel på en sensor innebär oftast ett felmeddelande på kontrollenheten samt att motorn inte driver.
Hastighetssensor
En godkänd elcykel har en hastighetssensor som stänger av motorn vid 25 km/h. I början kan det kännas som att cykeln bromsar sig själv men det är helt enkelt den plötsliga frånvaron av assistans från motorn som blir uppenbar. Detta är något man vänjer sig vid med tiden.
Trampsensor
Även en trampsensor är ett måste för att elcykeln ska klassas som en cykel. Det finns två olika sorters trampsensorer:
- Rörelsesensor är den enklare varianten som enbart känner av att vevarmarna rör sig. Den är vanligast på cyklar med motorn i fram- eller baknavet. Cykeln kan ibland upplevas som ryckig när motorn kopplar in och ur. Cyklar med rörelsesensor har många gånger en maxhastighet kopplad till varje effektläge. Det innebär att motorn på vissa cyklar slutar driva redan innan 25 km/h på de lägre nivåerna, vilket kan leda till att man oftare köra med full effekt. Rörelsesensor innebär också att cyklisten inte behöver trampa särskilt hårt för att motorn ska driva. Det är med andra ord möjligt att ”lura” systemet genom att bara låta pedalerna pendla runt utan någon egentlig kraftansträngning. Detta är dock inte att rekommendera eftersom belastningen och därmed slitaget på motorn ökar.
- Vridmomentsensor är vanligt på cyklar med centermonterad motor. En vridmomentsensor känner av hur hårt cyklisten trampar vilket innebär att cykeln kan anpassa effekten från motorn utifrån hur mycket effekt du själv producerar. Hastigheten bestäms av hur mycket du trampar samt vilket effektläge som valts på kontrollenheten. Systemet upplevs som mer följsamt. Cyklar med vridmomentsensor hjälper oftast till hela vägen upp till 25 km/h oberoende av effektläge. Det är bara nivån på kraften från motorn som ändras. Detta kan leda till att cyklisten upplever cykeln som ”seg” eftersom det krävs ett konstant tryck på pedalerna för att motorn ska hjälpa till.
- Bromssensor
Vissa elcyklar har dessutom en bromssensor som kopplar från elmotorn när du bromsar med handbromsen. Detta för att motorn snabbare ska sluta driva när du slutar trampa. Om motorn har en fördröjning innan den slutar driva efter att du slutat trampa, kan det kännas som att cykeln är svår att stoppa. Med bromssensor slipper du denna känsla.
Service och reservdelar
En elcykel kräver en mer omfattande service än en vanlig cykel. Därför rekommenderar vi att du köper din cykel av en handlare som också erbjuder service. För att vara säker på att du kan få hjälp om det behövs och att det finns reservdelar att få tag på. Vi rekommenderar även att du väljer en elcykel som har ett motorsystem från en etablerad aktör.
Plush 2018-06-15 03:33
En kommentar....
"Elcykel med centermonterad motor kan fås med fotbroms."
Det gäller nog bara i Sverige (Norden) faktiskt. Shimano har nämnt att pga svenskarnas hårdnackade inställning till fotbromsens fördelar så fick ...