[Första titt] Trek Powerfly 9 LT 2019

Datum:
21 juni 2018 18:00

Amerikanska cykeljätten Trek har uppdaterat sitt modellprogram av elcyklar. HappyEride har tittat närmare på en av modellerna, den långslagiga ”endurohojen” Powerfly 9 LT under några hektiska dagar i Schweiz.

Sterling Lorence

Trek Powerfly 9 LT

I USA är elcyklar i det närmaste en ickefråga, åtminstone i jämförelse med Europa. Därför är det inte konstigt att amerikanarna valt att ta in en europé att utveckla elcykelkonceptet för Trek. Reijer Den Hertog är född och uppvuxen i Holland men bor nu med sin familj nära Treks huvudkontor i USA och ansvarar för Treks elcykelprogram. Marknaden är Europa och européer, och det var ett rejält krut som lades på presscampet i Bad Ragaz i Schweiz i maj. Hör Reijers egna ord i videointervjun.

Cykeln som Trek så gärna visade upp var nya Powerfly LT9, en långslagig aluminium-mountainbike med Bosch-motor och batteri infällt i ramen. Med 160 mm slaglängd i fram och 150 i baken är cykeln tänkt att användas i stora berg av folk som gillar fart. Eftersom det är en elcykel är målgruppen inte riktigt samma som för en cykel utan elassistans, det märks i känslan på cykeln som är stabil i hög fart snarare än lekfull i lynnet. Istället inger hojen en känsla av trygghet i höga farter och en avslappnad och bekväm sittställning i uppförsbackarna.

Sterling Lorence

Bosch Performance CX

Cykeln är utrustad med Bosch Performance CX-motorn och fått ett promenadläge precis som Specialized har på sin Levo. Motorn har fyra lägen: Eco, Tour, Emtb och Turbo. Eco och tour funkar fint på grustransporter uppför medan Emtb är vettig för snabba stigpartier och teknisk klättring. Turbo är vad det heter, det går fort framåt men batteriet töms också snabbt. Det många upptäckte under testdagarna var lämpligheten i att ställa ner effekten i nerförsbackarna; den extra knuffen från motorn är direkt olämplig i trånga hårnålskurvor när du kämpar med balansen.

Sterling Lorence

Sidmonterade batteriet med utfällbart handtag

Batteriet sitter infällt i underröret och matas ut på drivsidan av ramen med hjälp av en abus-nyckel på motsatt sida. Laddaren fungerar både till löst batteri och till den kontakt som finns mellan batteri och motor på icke-drivsidan.

Sterling Lorence

Fläskiga däck på breda fälgar

För att förstärka känslan av lugn och framkomlighet är cykeln byggd för plusdäck, i mina ögon ett helt logiskt val. Hjul och däck är Treks egna märke Bontrager, fälgarna mäter 40 mm i innern och däcken är 2,8 tum breda med rejält förstärkta sidoväggar för att slippa punkteringar.

Sterling Lorence

Sram GX Eagle 12delat istället för EX 8-delat

Som alla cyklar som aspirerar på bekväm terrängkörning är Powerfly 9 LT utrustad med teleskopstolpe på 150 mm. Växlarna sköts av Sram GX Eagle, här har Trek valt ett tolvdelat system istället för den e-cykelspecifika varianten Sram EX med åtta växlar. Anledningen, tycker Trek, är att kärnkonsumenten har svårt att förstå fördelarna med ett åttadelat system när det finns tolv. Och det låter ju rimligt.

Sterling Lorence

Nya Shimano XT med fyrkolvsok. 200 mm skivor.

För att få stopp på cykeln har Trek valt Shimanos nya XT med fyrkolvsok. Bromsarna fungerade utmärkt efter den sedvanliga inkörningen, känslan är bekant från tidigare Shimanobromsar och kraften räcker till för att stoppa cykeln.

Sterling Lorence

Går att lyfta i rätt fart

Nu är två dagar ingen tid att bedöma en cykel på. Men första känslan gav ett gediget intryck med hög byggkvalitet och genomtänkt komponentval för denna typ av cykel. För en analog stigcyklist ur den gamla skolan upplevdes cykeln som förlåtande snarare än kul och trygg snarare än lekfull, till viss del som följd av den ökade vikten och den långa bakänden på cykeln. Som semestercykel i alpterräng fungerar nog Powerfly väldigt bra för väldigt många och det märks att Trek haft en bred målgrupp i åtanke.

Rekommenderat pris för Trek Powerfly 9 LT är 63 000 kronor.

Specifikationen syns nedan, en väl avvägd mix av fint och tåligt.

Ram Alpha Platinum Aluminum, ABP, Removable Integrated Battery (RIB), EVO link, tapered head tube, Knock Block, internal derailleur & dropper post routing, G2 Geometry, Boost148, 150mm travel
Framgaffel Fox Performance 36 Float, GRIP adjustable damper, tapered steerer, Boost110, G2 Geometry w/51mm offset, e-bike optimized, 160mm travel
Bakdämpare RockShox Deluxe RT3, RE:aktiv 3-position damper, tuned by Trek Suspension Lab, 205×57.5 mm
Hjul Bontrager Powerline Comp 40, 54T Rapid Drive, Tubeless Ready, Boost110 front, Boost148 rear
Däck Bontrager XR4 Team Issue, Tubeless Ready, Inner Strength sidewalls, 120tpi, aramid bead, 27.5×2.80˝
Växelreglage SRAM GX Eagle single-click, 12-speed
Bakväxel SRAM GX Eagle, Roller Bearing Clutch
Vevar SRAM X1, 15T w/chainguard
Kassett SRAM XG-1230 Eagle, 11-50, 12 speed
Kedja SRAM NX Eagle
Pedaler VP-536 nylon platform
Sadel Bontrager Arvada, hollow chromoly rails
Sadelstolpe Bontrager Line, internal routing, 31.6mm, 15.5: 100mm, 17.5 & 18.5: 125mm, 19.5 & 21.5: 150mm
Styre Bontrager Line, 35mm, 27.5mm rise, 780 width
Handtag Bontrager XR Trail Elite, alloy lock-on
Styrstam Bontrager Line, Knock Block, 35mm clamp, 0 degree
Styrlager Knock Block Integrated, sealed cartridge bearing, 1-1/8˝ top, 1.5˝ top
Bromsar Shimano Deore XT M8020 4-piston hydraulic disc
Batteri Bosch PowerTube 500Wh
Motorreglage   Bosch Purion
Motor Bosch Performance CX

 

Sterling Lorence

Ställbar geometri

Trek Powerfly 9 LT är utrustad med en vändbar bricka i länkaget som ändrar geometrin på cykeln. Testdagarna genomfördes med låg geometri.

Geometri:

Låg geometri*

Hög geometri*

Ramstorlek

15.5″

17.5″ 18.5″ 19.5″ 21.5″ 15.5″ 17.5″ 18.5″ 19.5″ 21.5″
Hjulstorlek

27.5″

27.5″ 27.5″ 27.5″ 27.5″ 27.5″ 27.5″ 27.5″ 27.5″ 27.5″
Sadelrörslängd

36.8

41.9 44.5 47.0 52.1 36.8 41.9 44.5 47.0 52.1
Sadelrörsvinkel

71.0°

71.0° 71.0° 71.0° 71.0° 71.5° 71.5° 71.5° 71.5° 71.5°
Styrrörslängd

10.0

10.0 10.5 11.0 12.5 10.0 10.0 10.5 11.0 12.5
Gaffelvinkel

65.5°

65.5° 65.5° 65.5° 65.5° 66.0° 66.0° 66.0° 66.0° 66.0°
Överrörslängd (eff)

57.0

60.0 62.0 63.4 66.2 57.0 60.0 62.0 63.4 66.2
Vevlagerhöjd

34,4

34,4

34,4

34,4

34,4

35

35

35

35

35

Vevlagerdrop

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

0,6

0,6

0,6

0,6

0,6

Kedjestagslängd

47.5

47.5 47.5 47.5 47.5 47.4 47.4 47.4 47.4 47.4
Offset

5.1

5.1 5.1 5.1 5.1 5.1 5.1 5.1 5.1 5.1
Trail

10,6

10,6

10,6

10,6

10,6

10,3

10,3

10,3

10,3

10,3

Hjulbas

118,6

121,6

123,6

125,1

128,1

118,5

121,5

123,5

125

128

Standover

78

77,1

76

75,8

77,1

78,5

77,6

76,5

76,3

77,2

Reach

38,6

41,6

43,5

44,8

47,2

39.9

41,6

44,3

45,5

48

Stack

60,2

60,2

60,7

61,1

62,5

59,7

59,7

60,1

60,1

61,9

Senaste Kommentarer

Inga kommentarar