Det ser ut som om 2019 kan bli ett spännande år på lastcykelfronten. Den svenska lastcykelmarknaden får tillökning med hela tre nya modeller när Cycleurope till våren lanserar Crescent Cargo MAX, Monark LOAD 2.0 och 3.0. Samtliga modeller blir elassisterade och dessutom elektrifieras även Monarks klassiska ”schasarcykel” Truck.
Cycleurope Sveriges VD Jonas Netterström förklarar storsatsningen på lastcyklar med att man vill vara kompletta när det gäller vardagscykling och pendling. Det innebär att Cycleuropes sortiment ska möta efterfrågan hos konsumenten och just nu ser man ett ökat behov av att kunna cykla med last på ett enkelt och smidigt sätt.
Crescent Cargo MAX
Eller ”Cargon som MAXar transportmöjligheterna” som Cycleurope uttrycker det, har fått en sportig look och är tänkt att få vardagen att fungera för dem som behöver en kraftfull pendlingscykel med extra lastutrymme. Den tvåhjuliga lastcykeln är försedd med Shimano E8000-motor och ett 504 Wh batteri. Ram och gaffel är i aluminium och MAX är utrustad med 9-växlar och skivbromsar (200mm fram och 180mm bak). Ulrik Bengtsson (produktchef för Cycleurope) poängterar vikten av effektiva bromsar, speciellt när man ska köra med last. Att valet föll på att göra Cargo MAX tvåhjulig förklarar Ulrik med att det underlättar för användaren då cykeln inte begränsas i samma utsträckning av sin bredd som en trehjulig lastcykel utan kan komma igenom både dörrar och förbi eventuella pollare. Crescent Cargo MAX mäter ca 50cm i bredd och är ca 2.45 m lång. För optimal drivning har cykeln 26” hjul bak och 20”. Maxlasten är 180kg inkl förare och Cargo MAX är utrustad med låda i väderbeständigt trä, skärmar, stöd och belysning. Låset på ramen är ett godkänt och AXA Solid+ ringlås med s.k one-key solution som innebär att föraren kan använda samma nyckel att låsa både cykel och batteri. Pakethållare kan köpas till och cykeln kommer i ett första skede endast i svart. Rekommenderat pris är 34995:-
Utveckling
Eftersom lastcyklar är populära bland barnfamiljer och skjuts av barn oftast ingår i livspusslet så var vi intresserade av att veta hur möjligheten med detta ser ut för Cargo MAX. I dagsläget finns inte bänk eller regnskydd framtaget men detta är något som kommer utvecklas till nästa generation enligt Ulrik Bengtsson (produktchef för Cycleurope)
Monark Load 2.0
Till våren kommer även Monark med en tvåhjulig, elassisterad lastcykel. Monark LOAD 2.0 är företagets efterföljare till den klassiska transportcykeln Long John. Enligt Monarks hemsida kommer det att finnas en plastlåda för att underlätta transport av packning. Om lådan ingår vid köp framgår däremot inte. De tekniska specifikationer vi fått fram är att cykeln är försedd med centermonterad motor och hydrauliska skivbromsar. Pris kommer att ligga på ca 36999:-
Monark LOAD 3.0
Till skillnad från Crescent satsar Monark även på en trehjulig elassisterad lastcykel. LOAD 3.0 marknadsförs som en lastcykel med många användningsmöjligheter och ska passa såväl familjer som företag. Cykeln kommer i två färguppsättningar: svart och orange. LOAD 3.0 kommer även att kunna beställas i två olika utformningar:
- Med rymlig, låsbar transportlåda (som på bild)
- Med barnstolar
När det gäller tekniska specifikationer har vi endast kunnat finna information om att cykeln har bakhjulsmonterad motor (som syns på bild) samt att LOAD 3.0 är försedd med skivbromsar.
Monark Truck
Springschas var många pojkars första arbete under 1900-talets början och deras arbete var både hårt och dåligt betalt. Införandet av lastcykeln innebar att deras arbete underlättades betydligt. Cyklarna lastades oftast tungt både bak och framtill och i Storbritannien benämndes cyklarna som ”butcher´s bikes” eftersom de brittiska köpmännen levererade i stort sett alla sina varor med hjälp av schasar på cykel. I Sverige benämndes cyklarna oftast som ”schasarcykel”, en modell vars popularitet hållit i sig. Monarks klassiska Truck med sitt ursprung från 1930-talet presenteras nu i en moderniserad modell utrustad med elassist och kommer som både 3-växlad och 7-växlad.
Ramhöjd: 55,5 cm
Max lastvikt fram: 30 kg
Mått sadel-pedal, min: 49 cm
Mått sadel-pedal, max: 105 cm
För den som vill, finns möjligheten att skylta sin Monark Truck med med egna logotypen eller budskap. Några prisuppgifter har vi tyvärr inte kunnat få tag på.
Vi har varit i kontakt med Monark Exercise för mer information om deras kommande lastcyklar utan resultat. Skulle mer information dyka upp, så kommer vi att uppdatera artikeln.
Tompot 2018-10-29 11:38
Monarks satsning är smått pinsam. LOAD 3.0 är inte en egenutvecklad cykel utan en alibaba-hoj med Monark-etiketter på och Monarks prislapp. Vill man spara 43 % på Monarks pris kan man köpa samma lastcykel som LOAD 3.0 från Orion Motorhandel för 15.00...