Eurobike 2018 Elcyklar

Datum:
14 augusti 2018 12:40

Årets stora mässa i Tyskland var full med spännande elcyklar. Roligast är alla praktiska cyklar med flak och stor lastkapacitet. Bosch presenterade sin automatväxlade motor och det är något vi tror många andra kommer att ha i sitt sortiment inom kort. Packcyklar och praktiska cyklar är helt klart en kategori som vuxit tack vare elmotorerna.

Trehjulingar är vanliga men ska man ha stor last verkar många vilja ha den bakom sig och bara ha ett framhjul.

Att frakta barn på cykel är ett av dom vanligaste användningsområdena för packcyklarna med motor. Riese & Muller har massor av smarta modeller.

Tern satsar på smidighet och bra skydd för barnen i kombination med ganska stor lastkapacitet.

Ännu en kompakt Tern, som gjord för utflykt.

Radlader med vejerstyrning och motor från Shimano.

Ännu en smart trehjuling för dagistransport och vardagssmart cykling.

Kompaktare lastcyklar var en tydlig trend. Både med och utan motor.

Baklastare för tunga paket, många logistik och serviceföretag ställer om för att kunna använda elcyklar i större utsträckning,

Rullande cykelverkstad kanske?

Omniumliknande lösning som inte bygger lika mycket på längden som till exempel en Bullit. Motorn i baknavet är ett enkelt sätt att elektrifiera.

Kalle Bern

Storck med elmotor från Fazua. Även grusvägscyklar, racers och crossar finns självklart med el.

BionX-motor på en Cargo-E.

UPS är bara ett av alla företag som använder lastcyklar med elmotor.

Dyr heldämpad och massor av kolfiber. Mubea lanserade sin motor med inbyggd växellåda samtidigt som den minst sagt spektakulära ramen. Batteriet är från BMZ och rymmer hela 1100 Wh

Även BMW vill synas i elcykelbranschen.

Senaste Kommentarer

Martin_Akesson 2018-08-15 10:28

Den där Storck crossen såg fin ut, något för jobbiga pendlingsdagar i höst.