Shimano STEPS E6100 – nytt system för elcyklister

Datum:
31 maj 2018 17:56

Förbättrad ergonomi och drivenhets effektivitet, utökad cykeldatoranslutning och ett el-cykel dedikerat internt växelnav som släpps som en del av SHIMANO STEPS E6100-serien.

Drivenhetsteknologi
Drivs av ett nytt 418Wh eller det aktuella 504Wh (watt-timmars) batteriet, den nyutvecklade SHIMANO STEPS E6100 drivenheten (DU-E6100) väger bara 2,8 kg, (sparar 210 g i vikt från föregående E-6000-versionen) men ger också upp till 500 watt (nominell effekt: 250W) för att ta dig upp till 25 km / h, beroende på hur mycket support du behöver.

Designen på drivenheten liknar den kompakta och lätta SHIMANO STEPS MTB-enheten (E8000) med samma bultmonteringsläge för ökad styvhet och bättre kraftöverföring, och samma kompakta Q-faktor för effektivare överföring, förbättrad cykelhantering och en bättre ergonomisk passform för cyklisten. Plus dess likartade interna struktur minskar friktionen, vilket kombinerat med sina nya responsiva supportfunktioner, ger E6100 Drive Unit en ökning av motorens effektivitet och en 20% ökning av SHIMANO STEPS batterier och räckvidd.

Shimano STEPS E6100 i City-stil

Två versioner av enheten finns tillgängliga, en i en Trekking-stil och den andra i City-stil. Båda levereras med ett antal vevalternativ, inklusive 170 mm vevarmar för extra markfrigång och ett val av antingen 38T eller 44T-kedjedrev, vilket ger kompatibilitet med Gates-remdrift. Andra drivlinor som supportas är växlelnav och externa växlar, både med valet av Di2 elektroniska skiftande eller mekaniska skiftande komponenter.

Display alternativ
Cyklisten kan välja fyra olika typer av displayalternativ. Du kan välja mellan standard SHIMANO-displayenhet, en tredje parts cykeldator, din smarta telefon i kombination med en ny E-TUBE RIDE-app och den nya EW-EN100-sändaren, eller så använder du kan bara EW-EN100-kopplingen ensam för minimal visning.

Med din smarta telefon och användarvänlig E-TUBE RIDE-app kan du fortfarande visa och anpassa visningen av alla viktiga körmetoder som hastighet, kadens, återstående batterikapacitet, supportläge, växelval och mer. Förutom detta kan alla systemmeddelanden visas på 3:e part enheter, och för smarta telefonanvändare kopplas systemvarningar till en webbadress för ytterligare ”on-the-go ” förklaringar. Om du vill komma bort från allt och åka utan telefondisplay eller cykeldator, kan du fortfarande få tillgång till viktig information som batterinivå och supportläge genom bara den nya EW-EN100-anslutningen med sin LED-display, vilket ger dig en ren bildskärm som är passar stadscykling.

Shimano

Shimano STEPS E6100

Inställningar
Systemet har tre effektslägen som är utformade för att erbjuda olika nivåer av hjälp för att passa olika körförhållanden. Välj Eco-läge för lättast hjälp och låg batteriförbrukning, välj Normal läge för bästa balans mellan mottagligt stöd och batteriförbrukning, eller välj Högt läge för kraftfullt stöd, snabb acceleration och snabb responsiv support upp till maximalt 25 km / h assistans nivå. Egenskaperna hos dessa lägen kan också justeras med hjälp av Shimanos E-TUBE-programvara, vilket ger dig en bekväm och naturlig nivå av responsivt stöd, eller en sportigare version som ger dig mer dynamiskt stöd och högre vridmoment.

Båda dessa inställningar har dock ett intuitivt och snabbt reaktion via en vridsensor för att bedöma din kraft på pedalerna. Det gör SHIMANO STEPS-systemet mer som att du kör en jämn, bekväm, dynamisk och kraftfull cykel. Och även om systemet är avstängt, tack vare Shimano’s ”low drag” vev-teknik, är pedalverkan fortfarande jämn och bekväm, utan extra motstånd från den inaktiva drivenheten.

Växel
SHIMANO STEPS var tidigare tillgängligt med ALFINE Inter-11/8-växlat eller NEXUS Inter-8/7-växlat inre navväxel (IHG) eller en extern bakväxel och kassett, men nu introducerar Shimano ett nytt NEXUS Inter-5E internt nav dedikerad för e-cyklar. NEXUS Inter-5E med sin kapacitet på 60 Nm är avsedd att hantera det höga vridmomentet hos cyklisten och e-cykelsystemet, vilket ger bättre växelprestanda för el-cyklisten.Navet ger cyklisten ett elcykelspecifikt utväxlingsförhållande på 263% mellan de lägsta och högsta kugghjulen.

Precis som de andra modellerna ALFINE och NEXUS kan NEXUS Inter-5E-cyklister välja om de vill ha en elektronisk växel eller manuell växeluppsättning. Förutom de mer uppenbara fördelarna med växling av Di2 elektroniska nav (till exempel mindre underhåll, mindre växelansträngning och jämnare växling med motorns vridmomentjusteringar under växling), är den extra fördelen med den inre navväxeln att den möjliggör helt automatiserad växling , så systemet växlar automatiskt växeln uppåt när din takt och kraft plockar upp och växlar ner igen när du behöver det, till exempel när du stannar till vid trafikljus, vilket ger dig rätt växel när du startar igen.

För cyklister som föredrar externa växlar är det naturligtvis fortfarande möjligt att välja en bakväxel och kassett, med antingen elektronisk 11-växlad växling med en Di2-kompatibel bakväxel eller mekanisk 9-, 10- eller 11-delad bakväxel. Bromsalternativ med NEXUS Inter-5E IHG inkluderar skivbroms, rullbroms, fotbroms eller V-bromsmodeller.

Sammantaget kommer dessa nya komponenter – inklusive drivenhet, cykeldator och kopplingsenhet – och nya intuitiva körfunktioner från SHIMANO STEPS E6100-serien att vara tillgängliga på marknaden från hösten 2018.

 

 

Senaste Kommentarer

Inga kommentarar