• Enkel påhängsmotor till vanlig MTB

    Av:
    socialgimp
    Med hänvisning till denna tråden ( https://happyride.se ) letar jag efter tips på enkla påhängsmotorer för vanliga MTB.

    Tanken är att ha något enkelt att haka på de fåtal tillfällen jag behöver hjälp uppför. I våras klättrade jag 1000 höjdmeter i gassande sol och då kände jag att lite hjälp på traven vore skönt. Hade jag haft någon form av enkel elmotor inkl batteri att klicka i ngnstans på cykeln som bara hjälpte mig uppför den backen så hade jag njutit desto mer av utförslöpan senare om jag vore lite piggare.

    Jag vill alltså lätt kunna ta av motorn sedan för att använda min MTB som en vanlig MTB igen. Motorn ska mer vara som en lift för enkla men långa grusvägar uppför.

    Tänkte mig ngt liknande det här: https://www.indiegogo.com

    Finns det andra alternativ som inte kostar skjortan?
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-09 17:04 av socialgimp.

  • Re: Enkel påhängsmotor till vanlig MTB

    Av:
    Pathfinder380
    Det enda som jag kan tänka mig du är ute efter och fungerar i verkliga livet (skogen) idag är Fazua motor/batteri.
    Går att plocka bort motor och batteri när man känner för det och använda enbart muskelkraft.

    Ex. Lapierre E-ZestyB85D7737-05B0-473F-B88C-2020D73099C8.jpeg
    Bulls Wild Flow EVO SL
    DE3810D6-821C-4EE2-9195-2FEAC00BEEA8.jpeg


    Den du länkar till kommer inte funka så bra när det blir lite lera på däcket.
  • Re: Enkel påhängsmotor till vanlig MTB

    Av:
    socialgimp
    Tack för svar och hybrid-varianten är onekligen cool! Ska kolla in Fazua när jag är vid en dator.

    För min del handlar det om enkla grusvägar i torrt väder (bor i Spanien) för att ta mig till toppen av höga berg. Nerför blir det mer stök.
  • Re: Enkel påhängsmotor till vanlig MTB

    Av:
    socialgimp
    Har nu plöjt igenom Youtube och hittat ungefär det som jag vill ha: https://youtu.be

    Problemet är bara att jag inte har tid eller möjlighet att 3D-printa och bygga allt och det finns ingen färdig byggsats/kit heller att köpa... Finns det överhuvudtaget portabla "friction drives" förutom de svindyra alternativen som t ex Rubbee (som vad jag fattar kostar mer än 10 papp)?

    Har för övrigt sett "kit" med förbränningsmotorer som verkar väldigt prisvärda jämfört med många el-kit. Märkligt...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 11:27 av socialgimp.

  • Re: Enkel påhängsmotor till vanlig MTB

    Av:
    Elhojtok
    Socialgimp, det är ingen dum idé. Jag har själv blivit idiotförklarad på happy när jag tyckte att avstängd eldrift borde likställas med 'vanlig' cykel. En motor som går att plocka bort borde ju onekligen göra elcykeln till en vanlig cykel. Då borde det inte vara någon skillnad mot att bara plocka bort batteriet eller helt enkelt stänga av eldriften.
    (och då menar jag de svenska regler som finns)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 00:31 av Elhojtok.

  • Re: Enkel påhängsmotor till vanlig MTB

    Av:
    Pathfinder380
    Mitt stora frågetecken är var man ska förvara motor/batteri på vägen ner. Känns som man inte skulle vilja ha den tyngden i ryggan.
    Upplever inte 3-5 extra kilo på cykeln är något problem utför. En annan sak uppför men då hjälper ju motorn.
    Min anledning till att kolla på Fazua är att kunna cykla med enbart muskelkraft när mitt knä inte har en dålig dag.
  • Re: Enkel påhängsmotor till vanlig MTB

    Av:
    socialgimp
    Elhojtok skrev:
    Socialgimp, det är ingen dum idé. Jag har själv blivit idiotförklarad på happy när jag tyckte att avstängd eldrift borde likställas med 'vanlig' cykel.
    Det finns många o starka åsikter i den frågan. :) I södra Europa existerar inget direkt motstånd mot eMTB.

    Pathfinder380 skrev:
    Mitt stora frågetecken är var man ska förvara motor/batteri på vägen ner. Känns som man inte skulle vilja ha den tyngden i ryggan.
    Upplever inte 3-5 extra kilo på cykeln är något problem utför.
    Nä, det bästa är ju såklart om allt sitter fast ordentligt på cykeln men det jag är ute efter är något enklare (o förmodligen lättare) som nog inte skulle tåla att sitta kvar när det blir stökigt.

    Letade på internettets östra delar och hittade, vad det verkar, en riktig högkvalitetsprodukt i äkta kinesisk metall: https://es.aliexpress.com

    Jag tror inte denna väger många kilo och borde kunna ligga i ryggan utan att man besväras alltför mkt. Problemet är att den ska monteras under BB och jag vill ha en snabbkoppling under sadelstolpen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 08:44 av socialgimp.

  • Re: Enkel påhängsmotor till vanlig MTB

    Av:
    socialgimp
    Har letat lite till och hittat ett företag som jag tror visade upp sig på Eurobike i år. http://www.hiddenpower.co.kr

    Tyvärr verkar det inte gå att köpa ngt ännu, sidan verkar inte fullständig men om dom nu var på en dyr mässa så kanske det kommer en uppdatering snart.
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.