• Dålig kvalitet på förra - Behov av tips på annan elcykel (klassisk, upprätt)

    Av:
    p_dal
    Hej!

    Skulle behöva tips på en elcykel, gärna med daminsteg och med upprätt sittställning. Denna gång går jag för kvalitet, eftersom jag ändå tänkte ha cykeln ett bra tag. Cykeln jag hade var med navmotor (och hade problem både med lack och motor), den "enklare" modellen som trycker till som en turbo, liksom. Vet inte om jag uppskattade det. Hade hellre velat ha direkt respons, och inget knepig "lagg" som jag hade med förra där motorn, efter att man fått upp fart över 25km, plötsligt vägrar att aktiveras igen förrän vid 16km/h. Ni kan ju tänka er om det följer en backe! Man tappar hela arten och stannar typ mitt i backen. Sorgligt.

    Nej, något som känns välutvecklat, modern, kvalitativt, bra räckvidd, bra laddlösning - men ändå inte svindyrt. Finns den cykeln? =P Gärna under 20 tkr.

    Ni får gärna ge lite tips, så ska jag kolla noggrannare runt dessa. Tack på förhand!
  • Re: Dålig kvalitet på förra - Behov av tips på annan elcykel (klassisk, upprätt)

    Av:
    Elhojtok
    Jag tipsar om det jag tipsat om tidigare: Jag tycker du ska försöka få tag i en Batavus Zonar dammodell. Den finns i upp till 57 cm ramstorlek. Inget fancy som dämpare men bra komponenter: Shimano Deore 10-växlad, shimano hydrauliska skivbromsar, Yamaha-motor med 400Wh batteri.
    Den borde gå att hitta för under 20000:- om man letar/prutar lite.
    Jag hade den som lånecykel under ett par veckor då min egna var på reparation. Den var stabil även som dammodell trots att jag inte är den lättaste killen.
    Vill du hellre ha navväxel finns Batavus Pulzar som kanske går att få ännu billigare. (Samma cykel som Zonar, men med navväxel och Tektro skivbromsar)

    Det kan vara bra att veta att ett nytt batteri går på över 7000:- till den, och extra laddare kostar nog 1500:-.
    Yamaha PW-motorn har väl dessutom ersatts av nyare modeller. (Men då får man slanta upp, som sagt)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-30 13:53 av Elhojtok.

  • Re: Dålig kvalitet på förra - Behov av tips på annan elcykel (klassisk, upprätt)

    Av:
    p_dal
    Hej! Ja, jag ska kika på den. Just nu har jag fullt upp med att försöka reklamera min förra cykel. Men tar gärna tips som sagt, och detta är ju just ett sådant. =) Verkar vara riktigt fina delar i den. Tror dock den ligger lite väl över min nivå. Skulle klara med med navväxel, lack som sitter kvar på ramen, och en stark och fin mittmotor där 250w skulle räcka. (det är väl 250w som är elcykel standard?).
  • Re: Dålig kvalitet på förra - Behov av tips på annan elcykel (klassisk, upprätt)

    Av:
    Oppps
    Min sambo har en Zonar sen en månad tillbaka och är otroligt nöjd, inga problem överhuvudtaget än, och den är mycket mycket lättare att trampa utan motor än min Trek Powerfly.
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.