• Lättning av tung elcykel? :)

    Av:
    Stuvarn
    Har alltid när jag köpt ny cykel klickat hem massa dyra prylar för att att lätta cykeln typ 1-2kg å tycker det gjort underverk för cykelglädjen :)
    Nu har jag i en sjukdomsperiod köpt en elmtb å vill så gärna klicka hem massa lätta prylar typ styre.stolpe i kolfiber + dyr lätt sadel samt byta däck/slangar...hoppas nån vettig person kan stoppa mig för det kan väl knappast höja cykelkänslan det minsta när cykel i orginalutförande väger 23kg....eller? :)
    IMGP0074.JPG
  • Re: Lättning av tung elcykel? :)

    Av:
    Pathfinder380
    Ja det är alltid roligt att köpa lättare/bättre prylar till sin cykel. Men jag skulle nog satsa på något som ex. FOCUS Raven² 9.8 som väger in på ca 17kg med möjlighet att plocka bort motor och batteri (-3kg) när andan faller på eller elcykel förbud så kräver.
    Är själv intresserad av en La Pierre eZetzy med Fazua motor/batteri koncept.

    27F475C7-3951-4361-9775-FFADA9E0EA29.jpeg
  • Re: Lättning av tung elcykel? :)

    Av:
    Stuvarn
    Pathfinder380 skrev:
    Ja det är alltid roligt att köpa lättare/bättre prylar till sin cykel. Men jag skulle nog satsa på något som ex. FOCUS Raven² 9.8 som väger in på ca 17kg med möjlighet att plocka bort motor och batteri (-3kg) när andan faller på eller elcykel förbud så kräver.
    Är själv intresserad av en La Pierre eZetzy med Fazua motor/batteri koncept.

    Har ju massa lätta cyklar typ mtb(9.5kg),cross(8.5kg),fatbike(12kg) å racer (7.5kg).....så jag tänkte mest om jag ens märker en viktminskning på 2kg på min Turbo Levo? :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-09 22:07 av Stuvarn.

    IMGP8233.JPG
    IMGP9767.JPG
  • Re: Lättning av tung elcykel? :)

    Av:
    Elhojtok
    Stuvarn, det kanske är dött här men vi vet ju vad du går igenom. Bara du vet att nu är du på den mörka sidan och vi kommer att utnyttja dig till att legalisera eMTB ;)
    Jag håller med om att elcyklar och eMTB i synnerhet verkar lida av att de minsann har batteri och därmed inte behöver lättas på minsta sätt. Det är riktigt synd, för jag själv cyklar gärna utan el och vill ha en elcykel som går att cykla även utan el.
    Har du bara cyklat lvg innan eller vill du ge dig ut i terrängen med din eMTB? PM:a gärna mig i så fall då jag har en del intressanta mail från naturvårdsverket.
  • Re: Lättning av tung elcykel? :)

    Av:
    Stuvarn
    Elhojtok skrev:
    Stuvarn, det kanske är dött här men vi vet ju vad du går igenom. Bara du vet att nu är du på den mörka sidan och vi kommer att utnyttja dig till att legalisera eMTB ;)
    Jag håller med om att elcyklar och eMTB i synnerhet verkar lida av att de minsann har batteri och därmed inte behöver lättas på minsta sätt. Det är riktigt synd, för jag själv cyklar gärna utan el och vill ha en elcykel som går att cykla även utan el.
    Har du bara cyklat lvg innan eller vill du ge dig ut i terrängen med din eMTB? PM:a gärna mig i så fall då jag har en del intressanta mail från naturvårdsverket.

    Ja här var det verkligen heldött känns ju meningslöst posta nåt här...lite trisst :(
    Fick idag i alla fall 3 veckors semester från läkare,undersökningar,mm.....å det tänker jag njuta av! Blir mkt paddling,bad å elmtb-cykling framöver :)
  • Re: Lättning av tung elcykel? :)

    Av:
    Elhojtok
    Ojoj, det låter härligt... Jag vet inte var du bor, men jag håller tummarna att det stannar under 25C åtminstone några dar, så du får rasta eMTB:n i uthärdlig temperatur. Själv har jag slut på semester.
    Till sist, nästan alla som (inte) skriver här finns även på happyride, så ja, lite meningslöst är det att skriva här. :-)
  • Re: Lättning av tung elcykel? :)

    Av:
    frippegubben
    Problemet med happyride är att alla (några, men tillräckligt många) går i taket så fort elcykel nämns och så blir det en 7 sidor lång tråd med pajkastning om det är bra eller dåligt med elcyklar och vilka regler som gäller. Och den stackarn som frågade får varken svar på frågan eller vågar skriva ett enda inlägg till...
    För att svara på din fråga, om du lär märka 2 kg lättare hoj, prova att först lägga på 2kg och cykla runt ett tag så kan du ju kolla om du känna om du märker skillnad när du plockar av det igen!
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.