• Nybliven elmtb ägare med lite frågor :)

    Av:
    Stuvarn
    Har precis köpt mig en Specialized Turbo Levo för att ta mig igenom en sjukperiod.
    Funkar mkt bra undrar dock över den låga utväxlingen? Använder nästa bara dom 2 minsta dreven bak på kassetten (typ 11:an) mest.
    Kommer upp för alla backar med den utväxlingen å undrar vad jag ska ha alla stora drev på kassetten till....kommer ju bara slita ut dom 2 yttersta dreven bara! Har 32T klinga fram undrar om man ska byta den till en betydligt större....verkar ju kunna gå då kedjestyraren fram går å flytta upp typ minst 12mm!
    IMGP0071.JPG
    IMGP0096.JPG
    IMGP0083.JPG
  • Re: Nybliven elmtb ägare med lite frågor :)

    Av:
    rois
    Är ingen expert, men jag misstänker att kedjestyraren är konstruerad som den är just för att kunna byta till större framklinga.
    Av specar ser motorn ut att vara Specialized egen konstruktion. Shimano (Steps system, som jag har) har egna vevpartier i olika storlekar till sina motorer, misstänker att det är likadant med Specialized.
    Enklast är nog att höra med återförsäljaren.
  • Re: Nybliven elmtb ägare med lite frågor :)

    Av:
    Pathfinder380
    Hej.

    Största framdrev som går att få på är 36T med kedjestyrare och 38T utan kedjestyrare. Det är ståldrev som sitter på orginal men det går att montera alu drev med 104 mm BCD.

    Edit: Gäller den heldämpade turbo levon. På den du har så är nog begränsningen när framdrevet tar i kedjestaget.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-04 17:10 av Pathfinder380.

  • Re: Nybliven elmtb ägare med lite frågor :)

    Av:
    Stuvarn
    Tack för svar!

    Ser ut som det är gott om plats...det är 15mm från yttersta spets på "framklingspetsen" till kedjestaget.

    PS Vill ju mest ha större framklinga för att kunna använda lite fler av bakdreven på kassetten....antar det även kommer öka livslängden på kedjan!
    Kanske dum fråga men kommer farten öka något med den större framklingan....eller är farten "spärrad" ändå till typ 25km/h?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-05 21:04 av Stuvarn.

    IMGP0098.JPG
  • Re: Nybliven elmtb ägare med lite frågor :)

    Av:
    Pathfinder380
    Farten mäts på bakhjulet (Omkrets) med magneten som sitter vid bromsskivans infästningsskruv.
    Har inget med hur stort framdrev du har på cykeln. Bryter assistansen vid 25 km/h.
  • Re: Nybliven elmtb ägare med lite frågor :)

    Av:
    Stuvarn
    Pathfinder380 skrev:
    Farten mäts på bakhjulet (Omkrets) med magneten som sitter vid bromsskivans infästningsskruv.
    Har inget med hur stort framdrev du har på cykeln. Bryter assistansen vid 25 km/h.

    Ok då vet jag...tack för svar!
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.