• Monark Sture STePS 8 eller en Batavus Zonar (alt Pulzar på rea)

    Av:
    turbo100
    Hej,
    Första posten här - tänkte börja pendla och letar input till cykel.
    13km enkel resa, cykelbana nästan hela vägen.

    Kommer att använda "mycket" hjälp, iaf i början :)
    188cm, 105Kg, måste släpa laptop fram och tillbaka till jobbet.

    Tips eller kommentarer på någon av dessa cyklar? (hittar inte mycket om Monarken)..

    https://www.cykelkraft.se
    https://www.batbike.se
    https://www.batbike.se
    Mvh Steffo
  • Re: Monark Sture STePS 8 eller en Batavus Zonar (alt Pulzar på rea)

    Av:
    Elhojtok
    Jag skulle ha valt zonar framför pulzar alla dar i veckan. 10-växlad utanpåliggande är så mycket skönare och den har i övrigt lite bättre komponenter. (Har pulzar själv men har haft zonar som lånecykel under ett par veckor)
    Du är inte så jättetung så det kommer gå fint. Jag är lika lång som dig men tyngre och har största ramstorleken (61 cm) . Lånecykeln var dock 57 cm dammodell och jag tyckte den också funkade bra och hade stabil ram. (Bra om man vill dela cykeln med sin bättre hälft)
  • Re: Monark Sture STePS 8 eller en Batavus Zonar (alt Pulzar på rea)

    Av:
    turbo100
    Okey, tack.
    med 188cm, vilken storlek skulle du rekomendera då 57 eller 61?
    Mvh Steffo
  • Re: Monark Sture STePS 8 eller en Batavus Zonar (alt Pulzar på rea)

    Av:
    Elhojtok
    Jag skulle fortfarande ha tagit 61 cm fast jag har för mig att de rekommenderar den från 189 cm. (Jag är 187,5 cm) Har du mycket start och stopp? Alltså mycket rödljus och sånt? Då kanske det är lönt att kolla på 57 cm. Värt att notera är att Yamahas batterier kostar åtminstone 7000:-, men om man reggar sin nya batavus på vartex hemsida så får man 3 års garanti på elsystem+batteri.
    Batavus har även ett klicksystem med snabbfäste på pakethållaren som heter rack time. Kan vara värt att kolla om det finns någon bra förvaring för laptop för det systemet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-04 23:10 av Elhojtok.

  • Re: Monark Sture STePS 8 eller en Batavus Zonar (alt Pulzar på rea)

    Av:
    Tompot
    Elhojtok skrev:
    Jag skulle ha valt zonar framför pulzar alla dar i veckan. 10-växlad utanpåliggande är så mycket skönare och den har i övrigt lite bättre komponenter. (Har pulzar själv men har haft zonar som lånecykel under ett par veckor)
    Du är inte så jättetung så det kommer gå fint. Jag är lika lång som dig men tyngre och har största ramstorleken (61 cm) . Lånecykeln var dock 57 cm dammodell och jag tyckte den också funkade bra och hade stabil ram. (Bra om man vill dela cykeln med sin bättre hälft)

    Vad är det som är skönare med utanpåliggande växlar?
    Ständiga kedje- och kasettbyten samt en ny daglig hobby med att rengöra och smörja kedja minutiöst - det är vad utanpåliggande växlar innebär. Navväxlar kräver inget underhåll, ingen rengöring, kedjan har alltid rak kedjelinje och man kan montera ett helkapslat kedjeskydd så kan man göra tusen mil på kedjan innan byte.
  • Re: Monark Sture STePS 8 eller en Batavus Zonar (alt Pulzar på rea)

    Av:
    Elhojtok
    Jag upplevde det som att man hade lättare att hitta rätt växel - vilket inte är så konstigt med 10 växlar istället för 7. Interna växlar har dessutom en del förluster i navet och det enda sättet att bestämma utväxling är att byta antingen bak- eller framdrevet. Men hur man än gör blir det bara 245% omfång. Det förbannade navet frös när det var -15C. Folk påstod att det var växelvajern som frös, men nej, i mitt fall var det navet.
    På vintern är åtminstone jag tvungen att rengöra och smörja kedjan minst en gång i veckan, även med interna växlar. Kedjan får en hel del skit på sig i vilket fall som helst. För min del har det minsann inte blivit några tusen mil innan kedjebyte. Jag tror inte helkapslat kedjeskydd är så effektivt som du påstår, och man måste krångla för att hitta ett sådant som passar och sedan montera det. Men man får förstås göra som man vill. Jag har redan haft ett haveri på Nexus inter-7 på mindre än fyra månader, trots minutiöst underhåll.
    Det är inte för inte som jag rekommenderar utanpåliggande, trots att jag själv har navväxlar. Jag tycker du överdriver med "ständiga kedje- och kassettbyten". Vad har du förresten för erfarenhet av kassett- och kedjebyte?
  • Re: Monark Sture STePS 8 eller en Batavus Zonar (alt Pulzar på rea)

    Av:
    Mr B
    Jag har cyklat 300 mil med min elcykel med utanpåliggande växlar (Shimano 10-delat), blandat grus och asfalt. Inte minutiöst underhåll direkt, smort kedjan några gånger har jag gjort naturligtvis. Annars har jag inte haft några problem, fortfarande original-delar som sitter på och fungerar felfritt. Lite överdriven rädsla tycker jag.
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.