• crescent KRAFT K50

    Av:
    elwis4
    Hej

    Ny på forumet :). Vi har fått erbjudande om förmånscyklar på mitt jobb. Jag funderar på en crescent KRAFT K50..
    https://www.crescent.se

    Nån som har något att säga om den cykeln? Positivt eller negativt?.. Finns inte så mycket om den på nätet. Vet inte om man ska tolka det som ett dåligt omen :)
  • Re: crescent KRAFT K50

    Av:
    rois
    Jag väljer att svara här, istf happyride.

    Jag har ingen erfarenhet av cykeln du länkar till. Men om du inte skall cykla i terräng tycker jag att en "normal" elcykel borde fungera bättre. Antingen färdigmonterad med skärmar, stöd och pakethållare, eller en där du lätt kan eftermontera. Mtb's har inte dessa praktiska saker, och det kan vara lite problematisk att montera sakerna.

    Om du inte cyklar längre sträckor, eller i kuperade områden, eller mycket (lite beroende på din fysik) så är elcykel lite overkill.

    Hur ser erbjudandet ut? Blir du förmånsbeskattad, vad får du betala? 20 tkr är trots allt ganska mycket pengar, speciellt om du inte har cykel sedan tidigare.
    Hur ser din cykelväg ut, hur lång är den?
  • Re: crescent KRAFT K50

    Av:
    elwis4
    jag har inte långt till jobbet men de finns en del ställen som jag tar mig till med bil idag. Tanken är väl att jag ska kunna ta cykelen istället. Det fanns många cyklar att välja på. Tittade på MTB för det såg kul ut men jag vet inte... Har även funderat på en crescent elda/elder.

    Kostnaden ligger mellan 3-400/månad beroende på vilken cykel du väljer. Efter 3 år får man ett erbjudande om att köpa ut cykeln
  • Re: crescent KRAFT K50

    Av:
    rois
    Du får räkna på det. Oklart om du betala med löneavdrag på 300-400, och oklart vad du skall betala för att köpa ut cykeln.
    I sämsta fall betalar du nästan lika mycket som om du köpt en cykel rakt av.

    Oklart också om du är låst till Crescent, annars finns det mycket fler alternativ.

    Men som ren brukscykel, till och från jobbet och liknande, tycker jag att en mer standardbetonad cykel passar bättre.
    Och som nämnts på happyride, för 20 tkr får du en mycket kompetent mtb utan eldrift.

    Eftersom du inte har en cykel nu är kan det vara ett alternativ att köpa en cykel utan elassistans för att se vad det innebär att jobbpendla på cykel. Det finns skapliga hybridcyklar för 5 - 6 tkr.

    Själv har jag både cyklar med och utan elassistans. Är det under 1 mil, så är det knappt lönt med elcykel. Jag cyklar allt från 1 mil upp till 20 mil, och väljer cykel efter behov.

    PS. Då och då dyker det upp elcyklar med bra elsystem (ex Bosch, Shimano, Yamaha) på blocket. Ex https://www.blocket.se. Jag vet dock inte var du bor.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-23 11:58 av rois.

  • Re: crescent KRAFT K50

    Av:
    elwis4
    Jag kan tycka att det sämsta fallet inte är så dåligt ändå iof. Jag har pratat med leverantören, ecochange i det här fallet, och enligt dom så får man köpa ut cykeln för dåvarande marknadsvärde på cykeln. Säg att du väljer en cykel som idag kostar 20.000 kr. Du betalar av 300 kr i månaden under 3 år. Det blir sammanlagt 10.800. Efter 3 år kanske marknadsvärdet 17.000 kr. Då får man köpa ut den för 6200 kr (17.000-10800). Så det är det som är osäkerheten i det hela. Man vet inte marknadsvärdet som 3 år. Men det lär inte vara mer än nu iaf

    Vill ha en elcykel för att det är gott. Kalla mig lat men så är det. Har övergett MTB tänket så nu blir det antingen en vanlig damcykel med eldrift eller en Crescent Elda/Elder tror jag. Det finns några andra alternativ att välja, bland annat Monark och Bianchi
  • Re: crescent KRAFT K50

    Av:
    rois
    Värdet på begagnade cyklar är inte speciellt högt. Det gäller i princip alla typer av cyklar. En cykel som i butik kostar 20.000 får man i bästa fall 17.000 när man rullat ut den från butiken. Efter 3 år med flitigt användande mindre än hälften.

    Länken jag gav i mitt föregående inlägg visar en ny cykel med prisfall på ca 45%.
    Crescent verkar ha övergivit Shimano och Bosch som leverantör av motor/elsystem, till fördel för kinesiska Bafang. Oklart om det är kvalitetsskillnader, men jag misstänker att Bafang är billigare för Crescent. En välsorterad Crescent butik (ex Team Sportia) kan kanske svara.

    Det är lite ont om input på happyeride, nackdelen med detta forum. Få som hittar hit helt enkelt.

    PS. Läste inte hela ditt inlägg, men av din uträkning ser det ut som om du får betala hela cykelns pris om du köper ut den. Dessutom misstänker jag att det är säljaren som sätter det kvarvarande marknadsvärdet, så jag har lite svårt att se att det blir en bra affär för dig. Eventuellt om månadskostnaden betalas med lönevadrag före skatt på 300-400 kronor i kombination med hög marginalskatt. Men det vet jag inget om.
    Företaget ecochange, ger dig kanske möjlighet att provcykla innan ett köp!? Annars brukar Biltema ha provcykling av någon dedicerad provcykel. Då får du en känsla för hur det är att cykla med elcykel. Det underlättar en hel del när det är kuperat eller stark motvind. Man kommer fram till jobbet utvilad och osvettig. Om alternativet för dig är att köra bil, så blir det bra ekonomi i köpet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-24 12:46 av rois.

  • Re: crescent KRAFT K50

    Av:
    Elhojtok
    Biltema har ibland provcykling av samtliga elcyklar de säljer. Men beware, vissa varuhus har "provcykling" inomhus, medan andra har riktig provcykling utomhus. Man måste provcykla ett gäng elcyklar innan köp, särskilt om du är överviktig (> 95 kg) så MÅSTE du prova i lite brantare backar, och fundera på om du pallar det varje dag, om du ska pendla. (Jag blev positivt överraskad av Biltemas elcyklar)
    Ett stalltips är att provcykla elcykeln utan el, helst den sträcka du tänker pendla. Det gör inget om det blir jobbigt, men klarar du inte alla backar utan att gå, så skit i den cykeln. Det ska ju vara just assistans. Cykeln du länkade till verkar ju ha rätt utväxling för att kunna användas utan el, och crescent har väl gott(?) renommé. Men det är en djungel. Jag skulle rekommendera min elcykel, trots att jag inte klarar så branta backar med den i standardutförande. (Och det är inte Biltema)
    Sammanfattningsvis: Prova biltemas elcyklar. Är du inte så tung så kan de vara ett bra köp.
    Är du lite tyngre eller kanske lite mer seriös eller bara lite rikare: Titta på cyklar med mittmotor.
    PS. Du behöver inte skämmas för att vilja ha en elcykel på ett elcykelforum. :-)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-25 22:51 av Elhojtok.

  • Re: crescent KRAFT K50

    Av:
    Elhojtok
    För att förtydliga: Jag rekommenderar inte biltemas elcyklar, men de är billiga och de MTB-modeller jag har provat har varit förvånansvärt starka.
    Ytterligare ett tips om du bor i Stockholmsområdet är att bege sig till Bröderna Janssons elcykelcenter på Ekerö. De har mycket Batavus och Crescent och de har en massa modeller som är klara att provköras på momangen. I flera andra butiker har jag varit med om att det blir ett projekt så fort man ska provcykla. (Kom tillbaka imorgon eller övermorgon etc.)
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.