• Speedbike/EU-trampmoped, är det någon som pendlar på en sådan? Erfarenheter?

    Av:
    L73L
    Hej

    Funderar på att köpa en sådan för att pendla till jobbet (2x9) km och enstaka rundor in till närmaste mellanstor stad(2x30 km)

    Hur snabbt måste man trampa(vilken kadens) på högsta växeln i 45 km/h på en hoj med en sån där mittmotor med intern utväxling?

    Har man en stor regplåt eller hur funkar det?

    Andra tips och funderingar mottages tacksamt :)
  • Re: Speedbike/EU-trampmoped, är det någon som pendlar på en sådan? Erfarenheter?

    Av:
    Tompot
    Var lite sent svar kanske.
    Jag pendlar med en speedbike 2x32 km varje dag. Det fungerar bra.

    Det är dock inte så att man ligger i 45 och pressar hela tiden, det krävs mycket eget arbete för att ligga där. Snittet för mig över en timme ligger på ca 33-36 km/h beroende på dagsform. Har Rohloff baknav och Bosch mittmotor, tror jag ligger på en kadens på ca 80-90 i full assist. I nedförsbackar kan man ju komma upp i betydligt högre, tror jag maxat 62 km/h.

    Om du kollar på cyklar kan du knappa in deras växelsystem och hjulstorlek här så kan du själv räkna fram vad du får för kadens i olika hastigheter. http://ritzelrechner.de

    Ja, man får en regplåt av den minsta sorten, samma som sitter på EU-moppar. Det är bara fästa den där bak. Är den godkänd som klass 1-moped så har du även skyltbelysning, bromsljus och fast främre belysning.

    Har du budgeten så kör på det.
    Ibland roar jag mig med att försöka hålla 25 km/h som vanliga elcyklar gör. Det känns bara så segt!
    Hade elcyklar kunnat assistera till 30-32 så hade det varit bra. Men nu kan de inte det så då får man ha en speedbike..
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-05 22:33 av Tompot.

  • Re: Speedbike/EU-trampmoped, är det någon som pendlar på en sådan? Erfarenheter?

    Av:
    L73L
    Tack så mycket för ditt svar :)
    Har funderat hit och dit och det är fortfarande intressant, men att man inte får hålla till på cykelbanor är en jävligt stor nackdel (förstår såklart varför)

    Kollar mer på elmopeder just nu men även elbilar. Håller nog i slantarna ett tag till eftersom jag velar för mycket just nu.
  • Re: Speedbike/EU-trampmoped, är det någon som pendlar på en sådan? Erfarenheter?

    Av:
    rois
    För jobbpendling 2x9 km fungerar en vanlig elcykel utmärkt. Med 25 km/h i snitthastighet tar det ca 22 minuter. Jag har haft längre jobbpendling, och tidsåtgången var lägre än alternativet med kollektivtrafik.

    Även enstaka turer på 2x30 km fungerar bra. Tidsåtgång ca 70 minuter.

    Du slipper nackdelarna med speedbike (trafikförsäkring, ej tillåtet att cykla på cykelbanor, priset mm).

    Om du håller utkik på annonssajter och kampanjpriser, så kan du få en bra elcykel med mittmotor från erkända tillverkare (Bosch, Shimano, Yamaha), för 15 - 20 tkr.
  • Re: Speedbike/EU-trampmoped, är det någon som pendlar på en sådan? Erfarenheter?

    Av:
    L73L
    rois skrev:
    För jobbpendling 2x9 km fungerar en vanlig elcykel utmärkt. Med 25 km/h i snitthastighet tar det ca 22 minuter. Jag har haft längre jobbpendling, och tidsåtgången var lägre än alternativet med kollektivtrafik.

    Även enstaka turer på 2x30 km fungerar bra. Tidsåtgång ca 70 minuter.

    Du slipper nackdelarna med speedbike (trafikförsäkring, ej tillåtet att cykla på cykelbanor, priset mm).

    Om du håller utkik på annonssajter och kampanjpriser, så kan du få en bra elcykel med mittmotor från erkända tillverkare (Bosch, Shimano, Yamaha), för 15 - 20 tkr.

    Jobbpendlingen skulle nog kunna funka, även som 25 är en bit ifrån 28-29 som jag håller med vanlig cykel på platt väg.
    2x3mil skulle jag gissningsvis känna vara smått plågsamt i 25 km/h. Minst 30 eller helst 32 hade varit en lagom hastighet.

    Trimning är enligt lag förbjudet. Därav moderering. /Moderator.

    Ber om ursäkt för överträdelsen.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-06-12 11:14 av L73L.

  • Re: Speedbike/EU-trampmoped, är det någon som pendlar på en sådan? Erfarenheter?

    Av:
    rois
    Ok, jag insåg inte att du håller så pass hög hastighet med vanlig cykel, det är träningstempo för min del, och en hastighet som jag inte håller när jag bara vill transportera mig.
    Men då borde en vanlig cykel fungera för jobbpendling!?
    Lite oklart varför du vill satsa på elcykel? Ersätta bil/kollektivtrafik, eller ersätta vanlig cykel?
    Förutsättningar och motiven blir olika, exempelvis ekonomiska, eller att komma fram till jobbet osvettig och utvilad.
  • Re: Speedbike/EU-trampmoped, är det någon som pendlar på en sådan? Erfarenheter?

    Av:
    L73L
    Vill minska på bilkörande och göra steget till att ta cykeln mindre(mindre svett och mer bara transport)
    Får fundera vidare :)
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.