• Har jag förstört min Bafang 750w?

    Av:
    Mackehult
    20190427_114229.jpgHejsan,

    Jag skulle instalera min helt nya bafang middrive och råkade koppla batteriet fel med motorn. Det resulterade till en blå agresiv flamma mellan anslutningarna. (Jag har bifogat hur kablarna ser ut nu).
    Min fråga är om jag har förstört motorn och batteriet (lion). Vågar jag "göra om och göra rätt" eller kan jag förstöra sakerna med om det blivit kortslutning?

    Tack på förhand
    Max
  • Re: Har jag förstört min Bafang 750w?

    Av:
    Mackehult
    Så här ser batterikabeln ut.
    20190427_114212.jpg
  • Re: Har jag förstört min Bafang 750w?

    Av:
    dr-m
    Vände du på polariteten är det rätt allvarligt, skulle jag tro att delar av det som sitter i motorn är toast (kontroller, kanske displayen om den var inkopplad). Ta en multimeter och mät motståndet/ohm mellan pinnarna som går in i motorn, ska inte vara 0.0 och inte vara oändligt. Själva motor och växellåda är nog oskadda.

    Kan inte Bafang, men det går säkert att köpa bara den delen ny. Batteriet kan du ju mäta upp med en enkel voltmätare, men jag skulle tro det funkar alldeles utmärkt. Det kan ha hoppat in i skyddsläge pga kortslutningen, men det kan man i regel häva om man bara sätter det i laddaren nån minut.

    Var försiktig med dessa grejer, vet du inte vad +/- är så är risken rätt stor att det blir dyrt eller att någon blir skadad.

    Sen tror jag inte man får diskutera kit här. Det är OLAGLIGT (kanske). Bättre att du byter till engelska och går till ett riktigt e-cykel forum som typ endless sphere eller kanske reddit ebikes, det här stället finns till mest för att kunna putta bort folk som har elcyklar från happymtb där de ständigt orsakar obehag.
  • Re: Har jag förstört min Bafang 750w?

    Av:
    Plush
    dr-m skrev:
    Sen tror jag inte man får diskutera kit här. Det är OLAGLIGT (kanske). Bättre att du byter till engelska och går till ett riktigt e-cykel forum som typ endless sphere eller kanske reddit ebikes, det här stället finns till mest för att kunna putta bort folk som har elcyklar från happymtb där de ständigt orsakar obehag.

    Kit är inte olagligt att sälja. Däremot att montera det på en cykel och använda det på allmänna vägar är ej tillåtet. Än hur du vänder det så blir den stackare som monterar det Producent av hela cykeln och då ska den uppfylla alla krav som ställs osv. Inte svårare än så.
  • Re: Har jag förstört min Bafang 750w?

    Av:
    chrille e
    Konstigt att jag fick elcykelbidrag för mitt 250-watt-kit monterad på en scotthybrid då :) Ren tur kanske.
  • Re: Har jag förstört min Bafang 750w?

    Av:
    turbo100
    Hur gick det med kortslutningen?
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.