• El-cykel, tankehjälp. Tips/råd inför inköp.

    Av:
    Mr KEys
    Jag får ingen rätsida på vilken nivå jag ska lägga mig på. De flesta rekommenderar mittmotor, och mer än 30nm effekt för att orka ordentligt i backar.
    Jag ska använda den för lite längre helg-turer i Stockholm med omnejd (kanske max 5-6mil tur och retur typ), men 5-10kg ryggäck. Jag själv väger 95kg, 197cm lång.
    Ingen avancerad cykling, mest bara för att bekvämt ta mig från A till B utan att bli svettig under somrarna. Kommer ej användas som pendlingcykel, där behåller jag den vanliga cykeln jag har. Har den inomhus hemma, men låser fast i stolpar och dylikt när jag är ute.
    Har varit extremt nära att trycka hem en Batavus Genova E-go med 500wh batteri (57cm, största ramen dom har). Den landar på 17.000kr., vilket jag tycker är dyrt, men kan leva med om man blir nöjd.
    Samtidigt har jag funderat på om det räcker med Bil-tema Elcykel City Elegance, som kosta 10.000kr, vilket ju självklart är trevligare för plånboken, men inte om man blir missnöjd liksom.
    Ska man satsa på det folk rekommenderar, mittmotor med bra effekt och kraftigt batteri, så landar man ju på 25.000kr. Det gillar liksom inte plånkan riktigt.

    Alla tips och råd mottages gladeligen.
    Tanken är att det ska vara lågt insteg på den, så tjejen kan använda den ibland också. (hon är kort)

    Tack på förhand. :)
  • Re: El-cykel, tankehjälp. Tips/råd inför inköp.

    Av:
    Elhojtok
    Biltema har ju sin hoj med mittmotor på rea nu.. Fast batteriet är lite klent på den och den cykeln är med största säkerhet för liten för dig. Just nu har jag en Batavus zonar dammodell 57 cm som lånecykel och den kan jag verkligen rekommendera. Även pulzar som jag själv har är inte så tokig, samma ram som zonar. (och herrmodellerna finns även i 61 cm) Dammodellerna är robusta och inte så sladdriga som cyklar med lågt insteg tenderar att bli. Om man letar kan man nog hitta dom under 20.000 kr. (Jag köpte min betydligt billigare) Själv skulle jag idag inte välja något annat än mittmotor, men visst, ska du bara cykla lite på sommaren så kanske det funkar med navmotor. I övrigt tror jag verkligen du borde fundera noga över det där med ramstorlek, du är ju rätt lång.
  • Re: El-cykel, tankehjälp. Tips/råd inför inköp.

    Av:
    Doe
    Hej!

    Till en början tror jag absolut en billigare elcykel funkar hur bra som helst. Annars kan jag tipsa om https://eldrivo.se, där får man en rätt bra översikt på utbudet av eldrivna fordon.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2020-01-14 17:04 av Doe.

Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.