• Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Felicia
    Hej :)

    Ny här, och har ett problem med att skaffa nytt batteri till min med Bionx-systemet ombyggda cykel.
    Mitt batteri är nu tre år, och DÖTT. Försäljaren i Sve har gått i konkurs. Och jag hittade en dansk återförsäljare som väntade på batterier sen i november. Skulle ha inkommit nu i januari. Å så får jag av samme handlare idag reda på att Bionx har gått i kånken. Här står jag med ett ganska så dyrt system, och ingen möjlighet att få tag i nytt batteri. Den danske återförsäljaren säger att det finns folk över halva klotet med Bionx-system, och att det konkursade sannolikt köps upp och prduktionen tar fart igen. Men det kommer att ta minst ett halvår....

    Snön är borta och jag vill börja cykelpendla igen. Jag hiiat den tyska Bionx-sidan men de svarar inte då jag mailade dem redan i november.
    Är det någon härinne som vet om jag kan lämna in mitt batteri för byte av det som laddas innanför skalet (jag är galet oteknisk)?
    http://ridebionx.com

    Stort tack på förhand!!
    Vänlig hälsning,
    Felicia
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Elhojtok
    batteridoktorn.se ska enligt deras hemsida reparera BionX-batterier.
    De ser ut att ha hyfsade priser, om batteriet blir bra eller inte efter reparation har jag ingen aning om.
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Plush
    För det första... Jag skulle aldrig lämna in ett batteri till någon som påstår att han kan löda om/laga/bygga om ett batteri...
    Det är extremt farligt att göra så och man sätter både sitt eget liv och sina medmänniskors (barn, maka/make, grannar) på spel..
    Det är så mycket kraft i ett sånt batteri att gemene man inte förstår det..
    Alla hover boards som har brunnit har sådana celler en sån "firma" vill löda in i batterier när dom "lagar" dom...
    Det företaget får aldrig tag på celler i rätt densitet... Ej heller korrekta BMS om dessa måste bytas.
    Jag värderar mitt liv högre än så.

    Sen antar jag att du vet att en ombyggd cykel inte är laglig att använda utanför inhägnat område då den inte följer de EN-standarder/svensk lag som finns oavsett vad tillverkaren påstår.
    Det är inte olagligt att bygga om, men det är olagligt att bruka den på allmän väg/allmänna cykelbanor.

    Hoppas du hittar ett ersättningsbatteri någonstans.
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Felicia
    Stort tack!!
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Felicia
    Jag är jättetacksam över den här upplysningen om att inte lämna in batteri för byte och brandrisken. Jag vill givetvis inte utsätta vare sig mig själv eller andra för den brandfaran du beskriver.

    Och nej, jag hade ingen som helst koll på att man inte fick byta sitt bakdäck till ett med elmotor och sätta ett med motorn sammanhängande batteri på en befintlig cykel. Varför skulle det vara så menar du? Och vad har du för källa på att jag endast skulle få cykla på denna inom inhgägnat område? Den är på intet sätt trimmad, utan börjar liksom slå av på elassisten över 25 km/h. Som jag förstått det så var Bionx inga skojare, och inte heller Elcykelcenter som utförde ombyggnaden.

    Vad är det för EN-standard du åsyftar, och var finner jag information om hurvida min motor har den eller ej?
    Och varför skulle det vara olagligt att cykla med den utanför det inhägnade området som du skriver om? För att den är farlig, eller för att den bara inte betalat in sig i EN-systemet? Att ngt är CE-märkt är ju ingalunda en verklig säkerhet då det är synenrligen vanligt att det som märkts leveraras med dokument som bara ären pappersprodukt, och ingalunda testat irl. Jag vill bara veta varför jag inte skulle få använda den (utanför det inhägnade området) rent konkret.

    Tack för ditt svar.
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Elhojtok
    Det är bra med varningar och garanterat befogat i detta fall. Sorry att jag missade det. Kanske vet Plush mer om just batteridoktorn.se än vad jag vet. Om man generellt påstår att ingen kan byta celler i ett elcykelbatteri på ett korrekt sätt tycker jag dock att man ska kunna ange en källa.

    Det är svårt att hitta vad som gäller för elcyklar.
    Saxat från https://www.sis.se
    "Nu finns en ny europeisk standard för elcyklar. Alla elcyklar som framförs på allmän väg måste uppfylla kraven i EU:s maskindirektiv samt vara CE-märkta."
    Standarden heter EN 15194

    Här tror jag att Claes Alstermark på sis har fel. Det stämmer säkert att alla elcyklar och elcykelkit som säljs och som är avsedda att användas på allmän väg måste uppfylla maskindirektivet.
    Viktigt är dock att skilja på vad som får säljas och vad som får användas.
    Sis är ingen myndighet utan en ideell förening som bland annat säljer standarder, så man får ta vad de säger med en nypa salt.

    Jag har inte hittat några formella krav på vilka elcyklar som får användas i trafik.
    Det finns ju en möjlighet att transportstyrelsen faktiskt hänvisar till EN 15194.
    Jag mailar dem och frågar. Återkommer med svar.
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Elhojtok
    Jag har även mailat arbetsmiljöverket. Man måste inte följa EN 15194-standarden. Det viktiga, rent juridiskt, är att man följer AFS 2008:3 som är del del av arbetsmiljöverkets författningssamling som motsvarar EU:s maskindirektiv.
    Jag kan förstås ha fel, men jag tror inte reglerna omfattar hembyggda prylar för eget bruk.
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Felicia
    Tack för bra och nyanserat komplement till ovan inlägg som också är bra och intressant.

    Jag köper inte det där med vissa standarder rakt av då jag jobbar i en certifieringshyserisk och korrupt bransch. Alla systemen inkl SIS är tjänster som det tjänas pengar på/med hälp av. Vilket i sig inte är fel. Men om man har en jättebra och duglig produkt som inte vill eller har råd att köpa in sig i de där systemen, och därför utesluts, ja då är det ju kasst.
    Och många ggr så testar inte dessa system ens produkten, utan tillverkaren måste leverera dokumenten så går certifieiringsorganet (i det här fallet SIS, många andra ggr CE) igenom dokumentationen för att seom de anser att något avviker mot de egna kriterierna. Konsekvensen av vissa av de här certifieirngarna/standardarna är att slå en järnring runt vissa branscher för att utesluta konkurrenter. Och i andra fall kan det var helt av godo.

    Jag vill givetvis inte cykla runt på ett fordon som är farligt för mig eller andra. Men om det bara handlar om certifieirngskorruption så gör jag det nästan hellre än inte. Det var också skälet till att jag vill veta "varför" det skulle vara förbjudet, med hänvisning till funktion. Inte till regel utan konkret bakgrund. Saltet du skrev om... :)

    Du behöver givetvis inte maila och kolla, men om du gör det så är det ju lite spännande. Tack för omtanken och hands on :)
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Felicia
    Tack snälla du!!
    Då tänker jag utan oro cykla på min trek kompletterad med motor från Bionx. Förutsett att jag får tag i ett nytt batteri då....
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    dr-m
    Plush skrev:
    För det första... Jag skulle aldrig lämna in ett batteri till någon som påstår att han kan löda om/laga/bygga om ett batteri...
    Det företaget får aldrig tag på celler i rätt densitet... Ej heller korrekta BMS om dessa måste bytas.

    Alltså det är väl inte lite att ta i att det skulle vara omöjligt för någon att få tag i märkesbatterier från t.ex LG, Sony eller Samsung, tycker du inte det? Varför skulle du säga nåt sånt ens? Man måste verkligen inte ha samma modell, märke eller "densitet" på cellerna för att originalladdaren ska fungera lika säkert som innan, bara äkta celler av samma typ (4,2v) som tål samma eller högre effektuttag.
    Vidare behöver det ju givetvis inte bytas någon BMS för den fungerar ju högst sannolikt redan, vi kan släppa den delen i just detta fall.

    Sen kommer ingen sätta sig och löda på dessa batterier, de punktsvetsas eller binds med ultraljud i bästa fall (gissar att doktorn gör det förstnämnda), precis som originalbatterierna. Det går ju att inspektera eller ifrågasätta deras metoder, åtminstone. Löda gör bara kanske hemmajoxare med gamla laptop batterier. Det är absolut riskfyllt även om man vet precis vad man gör.

    Men någon som är van vid detta arbete, vet riskerna och har verktygen kan göra detta med ett utmärkt resultat. Batteriet blir högst sannolikt klart bättre än vad det var som nytt, eftersom moderna celler alltid är bättre. Cellerna som sitter i är sällan det bästa marknaden har att erbjuda, snarare det billigaste för jobbet.

    Sen får väl var och en avgöra om de vill sova med obevakade batterier på laddning, varesig det gäller din nya ISO SIS certifierade elcykel, laptop, powerbank, eltandborste eller mobiltelefon som ligger och jäser varje natt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-24 15:05 av dr-m.

  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Tompot
    Batteridoktorn har nu verkat i några år och har gott rykte, det är många som fått sina batterier renoverade där.

    Man ska hålla i minnet att det finns en sorts människor som har en religiös tro på regler och originaltillbehör, i deras värld kan man aldrig göra något själv eller gå utanför tillverkarens rekommendationer. med mångårig erfarenhet från bilvärlden känner jag igen detta så väl, allt ska göras på originalverkstad, piratdelar är som att äta kattungar levande, osv.

    Naturligtvis är inte det så i verkligheten, en kunnig och duktig batterirenoverare kan åstadkomma ett fullgott resultat. Med full transparens dessutom, be om bilder på både celler och punktsvetsarna så vet du hur det ser ut.

    Hade jag själv inte haft ett elsystem från en tillverkare som fortfarande finns och verkar leverera ersättningsdelar (Bosch) så hade jag utan tvekan låtit en professionell batterirenoverare gå igenom ett dött batteri, hade jag råkat ut för ett.
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Felicia
    Tack :) :) :)
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    larsan
    Ja, batteridoktorn är seriös som få.
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Felicia
    Härlig info, för det är där det är inlämnat. Borde vara klart på torsdag om han håller tiden. Vilket jag utgår från att han gör :)
    5500 kr för byte av backar istället för 1300 euro via Amazon.se/min ex-man boende i Berlin....
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Tompot
    Fick du tillbaks ditt batteri? Hur har det gått?
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Felicia
    Vet du... jag börjar tappa förtroendet för den här batterisnubben.
    Det skulle ta två veckor, och nu har det gått snart tre. Jag mailade honom igår och frågade om det var klart. och fick svaret:
    "det dröjer någon vecka till."
    Hoppas han är lika bra på batterier som han är antisocial. För han har inte svarat då jag påpekade att vi redan var uppe i snart tre veckor, och att jag vill börja cykla igen.

    Vänlig hils,
    Felicia
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    dr-m
    Pft hantverkare.. Näe det låter ju seriöst dåligt, det är ju rätt mkt pengar det handlar om dessutom. Tråkigt, hoppas det löser sig snart
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Elhojtok
    Verkar ju rätt sopigt.. Felicia, du kanske borde nämna för batterisnubben att vi är fler här på forumet som undrar hur det går. Han borde vara rädd om sin gratis forumreklam, för han borde ha ett gäng potentiella kunder här.
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Felicia
    Ja, nu är det dags att rapportera hur illa det funkat med Batteridoktorn. Jag har hållit ut lite eftersom jag känt mig klämd mellan ngt hårt och en sten.

    För det första så fick jag be om ett bekräftande mail att jag lämnat in batteriet, vilket inte kom. Så jag mailade och bad om ett vändande svar så att jag hade ngt sorts bevis för att jag lämnat in hos honom.

    Två veckor skulle det ta. Efter tre veckor så mailade jag och kollade hur det gick då jag inte hört ngt. Det kan nog ta ett par veckor till svarade han. Efter fyra veckor så åkte jag dit och frågade hur det gick. Bionx är svåra att ha med att göra med så egentligen skulle jag ta 10 000-15 000 kr för att göra det här. Jag hade fått prisuppgiften 5 500kr.

    Cykelsäsongen är igång, och jag har stått och väntat helt i onödan. Han sa att han inte ens börjat och att om jag ville så kunde jag ta med mig batteriet. Vilket jag så klart gjorde.

    Batteridoktorn... vid Karlaplan, seriöst oseriösa.

    Får se om en vän i Tyskland kan få fatt i ett av de två som fanns kvar hos Amazon för 1 300 euro för en månad sedan.
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    rois
    Det var ju trist. Jag misstänker att Batteridoktorn tagit på sig för mycket jobb. Om du fortfarande är intresserad av att laga ditt batteri, så finns det fler företag som gör det. Batterikungen i Malmö, www.batterikungen.se, gör samma sak.

    Eftersom ditt batteri verkar helt dött, så beror det kanske inte på att cellerna är döda, utan något problem med elektroniken. Det är kanske intressant att låta någon elektronikkunnig öppna batteriet och mäta spänning på cellerna, så att man kan utesluta felkälla. 13000 kronor är trots allt väldigt mycket pengar för ett batteri.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-27 14:52 av rois.

  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Felicia
    Jag mailade elcykelcenter i Göteborg. Ska kolla med de du föreslog i Malmö. Men... jag köpte en ny elcykel idag. Å tänker bara ta reda på hur den ombyggda kan lagas, så att nästa person kan bestämma själv. Det är en fantastiskt fin Trek om man tar bort motorn, så den kommer att bli till nytta för ngn oavsett.

    Stort tack för tipset om Batterikungen, och det eventuella andra felet.

    Jag började inte använda elfuntkionen förrän två år efter att jag satte på det, och sen använde jag den i ett år. Ville liksom inte vänta längre än den där pajasen lät mig göra. hade ju kunnat börja cykla för ett par veckor sen om jag vetat att han skulle strunta i mitt batteri. Dvs, han hade kunnat informera mig istället för att jag behövde åka dit och inse att han inte lyft ett finger, och dessutom nu tyckte att han skulle ha så mkt mer för jobbet. En normal företagare hade ju upplyst kunden om detta så jag inte satt och väntade ovetandes. Jag är själv egenföretagare, och jag tror inte att mina kunder skulle acceptera det sättet att hålla verksamhet.

    Igen, tack!!
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Felicia
    När jag söker på "Renovera elcykelbatteri" så får jag upp den här "Med ny kapacitet -Elcykeln" : https://www.alltomelcyklar.nu

    Jag har gjort dem uppmärksamma på att de promotar en oseriös aktör. Och de (Björn) "skulle tänka på saken"... då artikeln var gammal.

    Det vore ju toppen om folk slapp råka ut för att någon sitter på deras batteri utan att lyfta ett finger, och inte ens informera om att de inte gör det de sagt. Eller att man ska skörtas upp med nytt dubbelt eller trippelt pris för att få jobbet man väntat på att få gjort, gjort.
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Elhojtok
    Du ska ha en eloge, Felicia för att du tagit dig tid att uppdatera oss här på forumet. Det hade inte varit svårt för batteridoktorn att på ett tidigt stadium säga "tyvärr, jag kan inte/vill inte/har ingen lust/hinner inte reparera ditt batteri". Jag kan höra Plush skrocka... "höhö, vad var det jag sa?"
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Felicia
    Jag är helt enig. Hur svårt är det att säga, det här åtar jag mig inte. Eller återkoppla då man inser det, och då meddela det. Så slipper jag vara utan cykel i en månad. Nu blev det en ny... istället. Och då kollade jag att det verkligen var ett stort batterimärke så att jag kan få fatt i reservdelar & nytt batteri om det är aktuellt.
  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    rois
    En orsak till att batteriet är dött kan vara att du väntade två år innan du började använda elfunktionen. Det är skralt med information om hur batterier skall hanteras. Du har med stor sannolikhet Litium-Jon batterier i dina båda elcyklar.

    En orsak till att ditt batteri är dött, kan vara att det legat urladdat/nära urladdat i närmare två år. Jag gjorde själv misstaget med ett batteri, och jag kan inte ladda upp det så mycket som det skall vara möjligt.

    Följande slutsatser har jag dragit efter att sökt efter information på nätet, du får ta det för vad det är, jag är ingen expert.

    Litium jon batterier skadas om dom ligger urladdade en längre tid, eller om dom ligger helt uppladdade en längre tid. Det har tydligen att göra med koncentrationen av Litium joner. I både fallen blir den hög vid endera polen, och vid höga koncentrationer så skyndas kemiska nedbrytningsprocesser på. Jag tror att anod respektive katod skadas. Bäst är tydligen att batteriet är halvladdat. Men det är opraktiskt om batteriet används, det är svårt att ladda samtidigt som man använder det. Batterier degenererar hela tiden, men det går extra snabbt om batteriet är urladdat eller full uppladdat.

    Vidare verkar det vara bättre att ladda ofta, och inte fullt ut, istället för att dra ur batteriet, och ladda fullt, men ett färre antal gånger. Det är också skadligt att ladda ett kallt batteri (säg minus grader).

    Jag har följande laddningsstrategi. Efter en cykeltur laddar jag upp det omedelbart till ca 50%. Om batteriet är kallt, så låter jag det bli varmare under en stund, eller några timmar.
    Strax innan en tur laddar jag upp det med ungefär så mycket som krävs för halva turen. Det innebär att laddningen kommer att pendla ungefär jämnt kring 50%.

    Vid långtidsförvaring laddar jag upp batteriet till ca 50%, och kollar 1 gång per vecka hur laddningen är, och vid behov laddar lite till. Hittills har jag inte behövt ladda under längre tids förvaring.

    Man lär sig empiriskt och med cykeldatorns hjälp hur mycket som går åt, respektive hur lång tid som krävs för att ladda. Jag använder cykeldatorns uppskattning av hur lång sträcka som är kvar (på lägsta assistansnivån), inte batteriets grova 5 punkts batteriindikator.

    Så jag kommer att ladda batteriet betydligt fler gånger än dom ca 800-1000 gånger som brukar anges.

    En sak som jag observerat, och som jag också läst, är att när batteriet börjar bli tomt, så går det extra snabbt att tömma den sista laddningen. På bara några kilometer kan batteriet gå från ca 15% till helt tomt. Så du bör vara observant på det, och kanske välja att slå av elassistansen om batteriet håller på att tömmas.

    PS. Jag tror inte att cykelbutiker/importörer lagar cykelbatterier. Antingen fungera dom, eller så byts dom ut, och det trasiga lämnas till återvinning. Det som batteridoktorn med flera gör, är att byta celler. Det kan vara lönsamt om dom köper in kvalitetsceller i större mängder. Men som artikeln du länkade till så är det omständligt, kräver noggrannhet, och tar tid. Dessutom specialverktyg, en punktsvets för batterier, som gör det olönsamt för enskilda personer att själv byta celler. Det var lite synd att du inte pressade batteridoktorn att börja jobba med ditt batteri. Enligt deras hemsida så gör dom felundersökning gratis, så om batteriet varit räddningslöst förlorat, så hade det inte kostat dig något, och du hade fått kvitto på batteristatusen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-28 12:35 av rois.

  • Re: Behöver nytt Bionxbatteri -men de har gått i konkurs

    Av:
    Felicia
    Tack för din fina och engagerade redogörelse för batteriets funktion och hur man sparar det på bästa sätt.
    Och du har givetvis rätt i att mitt batteris nedgång i prestanda gick så snabbt i förhållande till de 300 mil jag han cykla på det har med att det inte användes de två första åren (max 15 mil). Det var fulladdat då det slutade att användas.

    I butiken igår förklarade de det lite liknande som du. Ska jag inte använda batteriet på ett tag så skulle det vara på 75% laddning, men de sa att jag skulle kolla på lysdioderna på batteriet. Jag tror att det blir som du sa, man lär sig sitt system. Jag slog alltid av batteriet då jag inte behövde hjälp den sista tiden för att jag hade liksom koll på prestandan i relation till plupparna på styrdisplayen. Ungefär som man gör med bensin/batteriumätaren på bilen.

    Jag vågade inte pressa Patrik på batteridoktorn då han verkade så kufig från första början, och jag satt mellan honom och ett 1300 eurosbatteri i Tyskland. Han ville inte ens ge mig ett pris utan frågade vad det nya batteriet kostade, och sa sen 5000-6000kr. För mig är det stor skillnad i min privatekonomi på 5 el 6tkr, och bad honom därför speca, och han sa 5500kr.

    Oavsett, jag tycker man ska vara försiktig med de som inte har någon struktur för sin verksamhet, men nu var jag ju rätt klämd då det inte fanns någon annan i Sthlm, och det rätt dyra batteriet i Tyskland.

    Igen, tack för din omtänksamma batterigenomgång!!
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.