• Dreva upp elcykel.

    Av:
    Oveelcyklar
    Flyttar det här inlägget från Happyride till elsidan..
    Jag pendlar ibland till jobbet på en elcykel med Shimano Steps 6000. Knappt 2 mil och backigt. Var först sugen på att trimma för att vinna tid, men vill fortsätta vara laglig.
    Är en skapligt stark cyklist och trampar nästan bara på de 3-4 högsta växlarna. I utförsbackar är det ibland kadensen som begränsar hastigheten. Därför skulle jag vilja höja cykelns utväxling.
    Minsta bakdrevet är 11 tänder och jag har inte hittat nån passande frikrans med 10 tänder. Framdrevet på Steps finns inte större än 44 tänder.
    Funderar då på om det är möjligt att skruva fast ett drev bredvid originaldrevet. Finns ju hål för kedjeskyddet i klingan som borde gå sätta skruvarna i. Har ännu inte lyckats hitta mått på bultcirkeldiameter för de hålen.
    Är det nån som har koll på BCD och på om det är möjligt med en extraklinga?
  • Re: Dreva upp elcykel.

    Av:
    Smogz
    På min Bosch var det standarddiameter på fästena (för MTB 120 mm, 4 skruvar), bytte klinga fram och använder nu många fler växlar, sen valde jag till skillnad från dig också att montera en speedbox.
  • Re: Dreva upp elcykel.

    Av:
    Oveelcyklar
    Monterade ett yttre drev (Shimano Claris FC-2403, 50T) utanpå Shimano Steps framdrev. Hålen för drevmuttrarna stämde inte, så jag fick mäta upp och borra nya hål.
    Blev jättebra! Ökningen från 44T till 50T motsvarar att få en tionde växel på den 9-delade bakväxeln. Nu räcker växlarna till även för utförsbacke i medvind. Innan snedbelastade jag kedjan med nästan bara de högsta växlarna. Den nya kransen flyttade ut kedjan ett hack och med ändrad utväxling, trampar jag ofta med rak kedja.
    Gissar att Shimano anser att elcyklister är trötta och cyklar sakta.. Men med ett extra framdrev kan man både elcykla otrimmat och ändå vara snabb när det går :-)
    Däremot ansåg Cykelkraft att den som drevar upp cykeln också tänker trimma. Så de ville inte hjälpa till med delar. Fick beställa från ett annat företag.
    20190828_182740.jpg
    20190828_181838.jpg
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.