• Ny som vinterpendlare - klädsel/utrustning

    Av:
    Smogz
    Jag köpte min cykel i somras, har inte vinterpendlat sen högstadiet och då körde jag säkert utan mössa i Lycksele.

    Men numera vill jag försöka undvika att frysa så förbannat, redan nu när det är nollgradigt på morronen kör jag med slalomhandskar, hjälmskydd (heter det va, vindtät mössa under hjälmen) och regnbyxor utanpå jobbyxorna.

    Men ansiktet blir väldigt kallt tycker jag. Speciellt utför då jag har några rejäla utförsbackar påväg till jobbet, specifikt en utför en bro med mycket kall vind dessutom.

    Hur skyddar ni ansiktet? Funderar på slalomhjälm med Visir. Men det kanske finns nån fordrad cykelhjälm med visir. Eller kanske sån där moppestrut med dregelskydd
  • Re: Ny som vinterpendlare - klädsel/utrustning

    Av:
    CykelJohan123
    balaklava?

    Det borde vara samma problem som skidåkare så klä dig som en sådan borde lösa dina problem! Skidglasögon således:)
  • Re: Ny som vinterpendlare - klädsel/utrustning

    Av:
    Zorg
    Jag kör med en sån här som täcker haka, kinder och panna:
    https://www.amazon.de

    Man ser lite mindre bisarr ut med den jämfört med en som täcker mun och näsa också, och tillsammans med en tunn hjälmmössa ovanpå samt ett vindtätt regnskydd utanpå hjälmen fungerade den alldeles utmärkt ner till -20 förra vintern. Men jag har bara 4 km pendling enkel resa. Är det kallare eller längre behöver man kanske mer. Och så är jag inte en sån som har jättekänslig näsa, det är öronen som är min svaga punkt i kyla.
  • Re: Ny som vinterpendlare - klädsel/utrustning

    Av:
    Carl.H
    Moppehjälm med visir funkar ju också ganska bra, välj en som inte är för tung bara.
  • Re: Ny som vinterpendlare - klädsel/utrustning

    Av:
    Smogz
    Beställde ett skidvisir. Får se om det hjälper till att börja med och om det funkar med cykelhjälmen, har dessutom inhandlat en vindtät hjälmmössa från Specialized tror jag det var.

    Screenshot_20181007-145453_Chrome.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-08 15:45 av Smogz.

  • Re: Ny som vinterpendlare - klädsel/utrustning

    Av:
    CykelJohan123
    Smogz skrev:
    Beställde ett skidvisir. Får se om det hjälper till att börja med och om det funkar med cykelhjälmen, hårt dessutom inhandlat en vindtät hjälmmössa från Specialized tror jag det var.


    Kommer nog funka kanon det, smart idé! Själv hoppas jag på att det räcker med balaklava eller halsvärmare, hitills har jag bara slagit av på hastigheten de dagar som regnet piskar ögonen.
  • Re: Ny som vinterpendlare - klädsel/utrustning

    Av:
    Smogz
    Den där jag köpte går lite lågt ner i kombination med hjälm, den immar igen som fasen, håller så smått på att modifiera den lite för att passa, blir väldigt lite luftströmning genom den med hjälmen längst upp som stoppar upp luftströmmen så jag har borrat några hål i den för att få bort imman, den är dock fortfarande lite lång men till min glädje kunde jag konstatera att det går att klippa i den med en vanlig sax utan att den går sönder. Så nästa projekt innan det blir kallare är att klippa till den så den inte går lika långt ner och så att jag därmed slipper andas in under den.

    Återkommer när det experimentet är genomfört, nu när det är 4-5 grader varmt på morronen lämnar jag den helt enkelt hemma.
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.