• Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    CykelJohan123
    Är det någon som har erfarenhet av hur länge kedjan håller på en elcykel med mittmotor? Kedjan började rappa för mig efter 115 mil, det kanske är normalt? Känns lite konstigt med ett sådant snabbt slitage på en pendlingshoj! Hur gör man för att undvika kasettbyte? Ska man byta kedja efter 60/80/100 mil nästa gång för att slippa byta kasett oxå?
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    Plush
    Välkommen till forumet.

    Som jag skrev i din andra tråd...

    "Generellt... 115 mil är bra. Ska du få det att hålla bättre krävs anal disciplin gällande rengöring och smörjande av kedjan.
    Jag byter drivlina på ca 70 mil på min trots rengöring."

    Se även här...
    https://happyeride.se
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    CykelJohan123
    Plush skrev:
    Välkommen till forumet.

    Som jag skrev i din andra tråd...

    "Generellt... 115 mil är bra. Ska du få det att hålla bättre krävs anal disciplin gällande rengöring och smörjande av kedjan.
    Jag byter drivlina på ca 70 mil på min trots rengöring."

    Se även här...
    https://happyeride.se


    Hehe, samma människor på detta forum. Lite konstigt att det finns ett specialforum med enbart elcyklar och att man blir hänvisad hit. Vad har du för cykel som måste byta drivlina var 70:e mil?
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    Plush
    Jag har en Scott E-Genius med Bosch Performance CX och jag kör den hårt när jag är ute med den.
    Den lever ett hårt liv och trots att jag sköter drivlinan bättre än de flesta så håller den inte längre än så.

    Det är så många faktorer som avgör livslängden att det inte går att peka på en individuell sak.
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    CykelJohan123
    Plush skrev:
    Jag har en Scott E-Genius med Bosch Performance CX och jag kör den hårt när jag är ute med den.
    Den lever ett hårt liv och trots att jag sköter drivlinan bättre än de flesta så håller den inte längre än så.

    Det är så många faktorer som avgör livslängden att det inte går att peka på en individuell sak.

    Ok, jag kör en crescent elder, nu har det bara blivit torr asfalt? under den korta tid jag ägt den. 99% pendling till jobbet, hur kör du? Ser ut som en mountainbike du har, kör du denni skogen så blir kanske påfrestningarna högre och slitaget högre än asfaltspendling.
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    CykelJohan123
    Enligt crescent själv så ligger livslängden på kedja mellan 250 -500 mil och kasett på den dubbla om man rengör kedjan regelbundet. Vad nu regelbundet är;)

    Jaja, nästa gång är det bättre att gå direkt på källan ist för omvägen via forumet med massa konstiga svar!
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    Mr B
    Jag köpte en ny elcykel som jag fick hem för en vecka sen. Får vänta och se (och hoppas), men ska man behöva byta kedja var tredje vecka blir det inte så bra. Och jag tror inte på det heller, men det får vi väl se. 25 pendlarmil än så länge, och än så länge är jag nöjd.

    DSC_0000_BURST20180925180258992.JPG
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    dr-m
    Håll dig borta från lilla (11?) kuggen bak så räcker kedja och kuggar längre. Om du finner att du sitter och kör med den mest så kanske det går att öka storleken på klingan fram lite, eller sänka assist nivån så det blir lite mer bonusträning och komma fram 2-3 min senare.
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    CykelJohan123
    dr-m skrev:
    Håll dig borta från lilla (11?) kuggen bak så räcker kedja och kuggar längre. Om du finner att du sitter och kör med den mest så kanske det går att öka storleken på klingan fram lite, eller sänka assist nivån så det blir lite mer bonusträning och komma fram 2-3 min senare.

    Jag låg rätt mycket på lilla kuggen i början de första 20-30 milen, bra tips att öka kuggen fram, ska titta på det. Jag använder ju bara de lägsta växlarna när jag fått battertorsk
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    Smogz
    Skulle man kunna köpa framdrev och kassett i någon typ av stålmaterial (från någon av långfärdscykeltillverkarna, Surly tex), är förstås lite tyngre men borde rimligen hålla längre (om det nu är aluminium/lättviktslegering på elcyklar?) Och vikten är ju inte så viktig på elcyklar. Kanske finns det longlifekedjor också att köpa nånstans.
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    dr-m
    Jag tror på att köpa lagom billiga saker, små viktbesparingar är rätt sekundärt med dessa fordon. Hyggliga al 7075 drev och de enklare kassetterna funkar ok. Kedjorna slits snabbare för mig. Sen tror jag inte de som kostar 2x håller dubbelt så länge, men mer undersökning och input skulle jag verkligen uppskatta.

    Jag har ganska bra koll på hur länge jag kan köra el med t.ex en vanlig kmc 9.93 innan saker börjar skippa eller går av. Har köpt fler sånna än jag vill tänka på.. Håller på och testkör wippermans elcykel kedjor nu, vet mer om några månader.
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    CykelJohan123
    Smogz skrev:
    Skulle man kunna köpa framdrev och kassett i någon typ av stålmaterial (från någon av långfärdscykeltillverkarna, Surly tex), är förstås lite tyngre men borde rimligen hålla längre (om det nu är aluminium/lättviktslegering på elcyklar?) Och vikten är ju inte så viktig på elcyklar. Kanske finns det longlifekedjor också att köpa nånstans.


    Shimano har speciella kedjor för elcyklar som borde hålla längre, det ska tydligen sitta en sådan på min.
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    CykelJohan123
    dr-m skrev:
    Jag tror på att köpa lagom billiga saker, små viktbesparingar är rätt sekundärt med dessa fordon. Hyggliga al 7075 drev och de enklare kassetterna funkar ok. Kedjorna slits snabbare för mig. Sen tror jag inte de som kostar 2x håller dubbelt så länge, men mer undersökning och input skulle jag verkligen uppskatta.

    Jag har ganska bra koll på hur länge jag kan köra el med t.ex en vanlig kmc 9.93 innan saker börjar skippa eller går av. Har köpt fler sånna än jag vill tänka på.. Håller på och testkör wippermans elcykel kedjor nu, vet mer om några månader.


    Har du några data på livslängd? 200/400/600 mil?
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    dr-m
    När jag pendlade med mittmotor så fick jag typ 100-150mil per kedja under vintertid med icke fanatiskt underhåll (hällde på olja, nån enstaka avfettning). Lilla 11-tands kuggen slets på kanske 2 kedjor. Gav ca 150kr per kedja och kanske det dubbla per kassett. Som sagt, håller man sig från att alltid ligga och nöta 11t så räcker kassetten klart längre. Alternativt byter man bara 11an lite oftare. Att ha en rak fin kedjelinje påverkar också.
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    CykelJohan123
    dr-m skrev:
    När jag pendlade med mittmotor så fick jag typ 100-150mil per kedja under vintertid med icke fanatiskt underhåll (hällde på olja, nån enstaka avfettning). Lilla 11-tands kuggen slets på kanske 2 kedjor. Gav ca 150kr per kedja och kanske det dubbla per kassett. Som sagt, håller man sig från att alltid ligga och nöta 11t så räcker kassetten klart längre. Alternativt byter man bara 11an lite oftare. Att ha en rak fin kedjelinje påverkar också.


    Ok, det är i linje med vad Cykelhandlaren sa. Crescent snackar 250-500, det kanske är ett önsketänkande. Får se om några månader vad en sram apex kedja klarar av?
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    dr-m
    Cool, jag återkommer när jag förstört min wipperman
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    Oveelcyklar
    Pendlar på landsväg med Shimano Steps mittmotor. Har just problemet att jag ligger nästan alltid på de övre växlarna med snedbelastad kedja och ofta på 11T kransen. Steps har 44T som största framdrev.
    Jag försökte få hjälp från Cykelkraft att hitta en större krans att fästa utanpå den befintliga. 48 eller 50T skulle stega upp växlingen ett hack och kransen utanpå den ursprungliga skulle flytta ut kedjan ett växelsteg. Det skulle både ge rak kedjebelastning och sällan 11T kransen. Men Cykelkraft tror då att jag trimmar cykeln. De både vägrar hjälpa mig och hävdar att motorn kommer att känna att jag fifflat med växlarna och lägga av..
    Nån som har erfarenhet av det? Mitt problem är främst att hitta rätt bultar/distanser för att fästa nya kransen på den befintliga. Får borra egna hål då det bara finns små hål för kedjeskyddet.
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    Mr B
    Jag har ingen erfarenhet av detta, men Shimano Steps (som jag också har på min) mäter hastigheten på bakhjulet med en magnetgivare, den borde inte bry sig ett dugg om vilken utväxling man använder.
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    rois
    Kan komplettera med lite information om livslängd/slitage.

    Bakgrund. Jag har en elcykel med Shimano Steps mittmotorsystem. Jag har inte använt den under vintern, eftersom behovet är mindre då, och slitaget är stort vid vintercykling.

    Jag har nu cyklat ca 450 mil. Det mesta är lite kortare turer, där jag kan använda elassistans hela vägen. Några längre turer > 10 mil, där jag måste variera mellan att cykla utan assistans, och att använda assistans exempelvis i uppförsbackar. Jag har fortfarande kvar originaldrivlinan.

    Jag har mätt kedjeslitage med kedjemätarverktyg. Det indikerar att jag skall byta kedja och kassett, dvs kraftigt slitage, Men jag brukar inte byta på mina cyklar förrän kedjan hoppar över vid belastning. Då byter jag kedja, ser om kedjan hoppar över vid belastning, och byter i så fall även kassett. Jag tror att jag kan cykla 100-200 mil till på nuvarande kedja, med den strategi jag har. Jag gör så eftersom kedja/kassett/vevparti är så pass billiga på mina cyklar att det inte är lönt att byta kedja för att spara på resten av drivlinan. Det blir mindre jobb och billigare att bara köra på och byta allt när drivlinan blir för sliten.

    Slitaget är ungefär som på mina icke-el cyklar. Jag tror inte att en mittmotor sliter mer på drivlinan vid jämförbara förhållande och hastigheter. Det finns ju ingen anledning att drivlinan slits mer pga att kraften kommer från en motor, jämfört med att kraften kommer från cyklisten.

    Men det är mina slutsatser, jag kan ha fel.
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    dabac
    Shimano Steps. Mest vinterpendling. Växelanvänder 2 kedjor på samma kassett. Byter vid 100 mil = var 4-5 vecka. Snart 300 mil på den här uppsättningen. Än så länge utan problem.
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    dabac
    rois skrev:
    Det finns ju ingen anledning att drivlinan slits mer pga att kraften kommer från en motor, jämfört med att kraften kommer från cyklisten.
    Så är det förstås. Allt kedjan ser är en dragspänning. Helt ointressant för kedjan vad som alstrar denna.

    rois skrev:
    Jag tror inte att en mittmotor sliter mer på drivlinan vid jämförbara förhållande och hastigheter.

    Det här tror jag är svårt att upprätthålla fullständigt.
    Jag är helt klart snabbare uppför när jag pendlar på elhojen. Kan ta backar sittande som jag annars fått ta stående.
    Orsaken är förstås att kraften i kedjan är både från mig och motorn.
    Alltså en större kraft. Och någon grad av ökat slitage.
    Men eftersom jag ofta är snabbare på platten på de andra cyklarna så syns ju inte den här högre belastningen vid backar för den som bara tittar på snitthastigheten.

    Men visst, för samma fart på samma växel och vägavsnitt så är kraften i kedjan densamma för jämförbara cyklar med- eller utan motor.
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    johnel
    Navmotor verkar vara bäst, problemfritt. Inne på fjärde året.
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    Mr B
    Jag har nu efter ett år och 370 mil bytt framdrevet till ett större (44t istället för 38t) för att kunna cykla mer på de större dreven bak, borde spara slitage på kassetten. Bytte även kedjan som var sliten, men har fungerat utan problem såhär långt. Har inte bytt kassetten, den fungerar nog en kedja till tänker jag.
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    rois
    Har nu cyklat 800 mil med Shimano Steps system. Fortfarande original drivlina.
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    CykelJohan123
    rois skrev:
    Har nu cyklat 800 mil med Shimano Steps system. Fortfarande original drivlina.

    Har du bytt kedja? Vad kör du för intervall på rengöring? Är det cykling i blött väder oxå?
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    CykelJohan123
    Oveelcyklar skrev:
    Pendlar på landsväg med Shimano Steps mittmotor. Har just problemet att jag ligger nästan alltid på de övre växlarna med snedbelastad kedja och ofta på 11T kransen. Steps har 44T som största framdrev.
    Jag försökte få hjälp från Cykelkraft att hitta en större krans att fästa utanpå den befintliga. 48 eller 50T skulle stega upp växlingen ett hack och kransen utanpå den ursprungliga skulle flytta ut kedjan ett växelsteg. Det skulle både ge rak kedjebelastning och sällan 11T kransen. Men Cykelkraft tror då att jag trimmar cykeln. De både vägrar hjälpa mig och hävdar att motorn kommer att känna att jag fifflat med växlarna och lägga av..
    Nån som har erfarenhet av det? Mitt problem är främst att hitta rätt bultar/distanser för att fästa nya kransen på den befintliga. Får borra egna hål då det bara finns små hål för kedjeskyddet.

    Hur slutade det här, har du bytt? vad har du för livslängd numera?
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    CykelJohan123
    dabac skrev:
    rois skrev:
    Det finns ju ingen anledning att drivlinan slits mer pga att kraften kommer från en motor, jämfört med att kraften kommer från cyklisten.
    Så är det förstås. Allt kedjan ser är en dragspänning. Helt ointressant för kedjan vad som alstrar denna.

    rois skrev:
    Jag tror inte att en mittmotor sliter mer på drivlinan vid jämförbara förhållande och hastigheter.

    Det här tror jag är svårt att upprätthålla fullständigt.
    Jag är helt klart snabbare uppför när jag pendlar på elhojen. Kan ta backar sittande som jag annars fått ta stående.
    Orsaken är förstås att kraften i kedjan är både från mig och motorn.
    Alltså en större kraft. Och någon grad av ökat slitage.
    Men eftersom jag ofta är snabbare på platten på de andra cyklarna så syns ju inte den här högre belastningen vid backar för den som bara tittar på snitthastigheten.

    Men visst, för samma fart på samma växel och vägavsnitt så är kraften i kedjan densamma för jämförbara cyklar med- eller utan motor.

    Vad finns det för anledning till att man säljer specifika el-cykelkedjor undrar jag? Tittar man på hur snabbt en elcykel drar iväg i jämförelsevis mot vad en vanlig cyklist kan göra vid rödljus så är det ju helt uppenbart att slitaget blir större. När det är mittmotor så uppstår slitaget i kedjan och kasseten.

    Det borde också bli större slitage på bakhjulet, framförallt så måste ju ekrarna vara dimensionerade för detta (detta är min teori)

    Vad jag ser nu så verkar det vara så att min kedja håller med råge till 200 mil, därefter kunde jag se att det var dags att byta innan ökat slitage på kassetten/framklinga.
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    rois
    CykelJohan123 skrev:
    rois skrev:
    Har nu cyklat 800 mil med Shimano Steps system. Fortfarande original drivlina.

    Har du bytt kedja? Vad kör du för intervall på rengöring? Är det cykling i blött väder oxå?

    Jag har varken bytt kedja, kassett eller vevparti/framklinga. Jag rengör aldrig drivlinan, jag duttar bara på kedjeolja när kedjan blir för torr eller rostig. Elcykeln använder jag huvudsakligen under sommarhalvåret, även vid regn. Men under vinterhalvåret använder jag andra cyklar.

    Jag följer aldrig rekommendationer kring kedjebyte, utan cyklar tills kedjan börjar hoppa över. Då byter jag kedja, eventuellt även kassett. Vevparti brukar hålla länge. Jag har kommit fram till att detta ger minst underhåll, både i tid och kostnad. Det är en annan sak om man cyklar mer tävlingsorienterad, eller MTB. Men för transportcykling tycker jag att det är onödigt att byta kedja vid rekommenderat slitage. Med slitagemätare så skulle jag byta kedja vid ca 200 mil, kassett vid 400 mil, Men jag anser att det inte är någon mening med att byta en billig slitagedel ofta, för att spara på en annan billig slitagedel. Kedja och kassett brukar kosta ca 120 respektive 150 kronor på mina cyklar (8-delade drivlinor).

    Jag vet att vintercykling sliter mer, men trådstarten var en underförstådd fråga om mittmotor sliter mer på drivlinan. Jag kan inte se det, har ungefär samma slitage vid jämförbara förhållande oavsett om jag använder elcykel eller vanlig cykel.
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    CykelJohan123
    rois skrev:
    CykelJohan123 skrev:
    rois skrev:
    Har nu cyklat 800 mil med Shimano Steps system. Fortfarande original drivlina.

    Har du bytt kedja? Vad kör du för intervall på rengöring? Är det cykling i blött väder oxå?

    Jag har varken bytt kedja, kassett eller vevparti/framklinga. Jag rengör aldrig drivlinan, jag duttar bara på kedjeolja när kedjan blir för torr eller rostig. Elcykeln använder jag huvudsakligen under sommarhalvåret, även vid regn. Men under vinterhalvåret använder jag andra cyklar.

    Jag följer aldrig rekommendationer kring kedjebyte, utan cyklar tills kedjan börjar hoppa över. Då byter jag kedja, eventuellt även kassett. Vevparti brukar hålla länge. Jag har kommit fram till att detta ger minst underhåll, både i tid och kostnad. Det är en annan sak om man cyklar mer tävlingsorienterad, eller MTB. Men för transportcykling tycker jag att det är onödigt att byta kedja vid rekommenderat slitage. Med slitagemätare så skulle jag byta kedja vid ca 200 mil, kassett vid 400 mil, Men jag anser att det inte är någon mening med att byta en billig slitagedel ofta, för att spara på en annan billig slitagedel. Kedja och kassett brukar kosta ca 120 respektive 150 kronor på mina cyklar (8-delade drivlinor).

    Jag vet att vintercykling sliter mer, men trådstarten var en underförstådd fråga om mittmotor sliter mer på drivlinan. Jag kan inte se det, har ungefär samma slitage vid jämförbara förhållande oavsett om jag använder elcykel eller vanlig cykel.

    Ok, det var en intressant. Det kanske handlar mer om kvalite på de delar som monteras på cykeln mer än något annat då. Det där med kedjerengöring är intressant, nu har jag rengjort kedjan var 20:e mil, men det som händer är att den efter några mil blir lika skitig som den var innan. Som du skriver så verkar det inte spela så stor roll med rengöring helt enkelt.
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    Anders_Stoor
    Jag kör 20-25 mil per vecka med Shimano steps. Har även en till i hushållet med samma system. Första kedjan håller 100-150 mil (slitagemätare) men resten håller cirka 200 mil. Normalt underhåll och tvätt - långt ifrån pedantiskt. Dock är kassetten riktigt sliten efter två kedjor men kedja två kör man så länge som det fungerar. Cirka 500 mil per kassett totalt och två kedjor. Helt ok tycker jag (särskilt som jag har 8-delat och därmed nästan gratis delar).
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    Stefan-SS
    Hej!

    Jag kör Yamaha PW-X med 80 nm motorstyrka. Det finns några saker man kan tänka på.
    För att min motor skall ge bäst hjälp och dra lagom mycket batteri rekommenderas det att man har en tramp-cadens på 70-90 pedalvarv per minut. Man får jobba med växlarna för att kunna hålla det i branta backar och på platt mark eller i skogen.
    Precis som vid vanlig cykling skall man inte lägga full last på pedalerna under växlingsögonblicket, speciellt på elcyklar är risken stor att man drar av kedjan. Jag pausar mina tramptag automatiskt vid varje växling numera och drar runt pedalerna ett varv på lös belastning innan jag drar på igen. Det sparar mycket kedja. Att jobba med växlarna hindrar också att en enstaka krans bryts ner fortare än alla andra.

    Jag spolar av grus och lera efter varje cykling, oljar kedjan varannan vecka ungefär. Med min parktool kedjemätare kollar jag avståndet på länkarna i kejan och när det överstiger en uttänjning på 0.75 mm byter jag kedja. Jag noterade att om jag väntade tills kedjan började kugga över tänderna på bakkransarna så åkte jag på att byta både kedjan och kassetten bak. Nu cyklar jag ungefär 450 mil per år och jag byter kedjan 2-3 ggr under året och kassetten bak en gång i allmänhet.

    Min cykel har 10 växlar och därmed en ganska tunn kedja med mindre gods i länkarna.
    Innan jag började cykla El-cykeln hade jag en 7-växlad herrcykel. Den kedjan är synbart tjockare och kraftigare vilket också medförde att jag bara bytte den en gång på 10 år! Detta med kedja och vilken drivlina man väljer på sin hoj avgör hur ofta man måste byta delar.
    En 12-växlad cykel med eagle-kassett har ett enormt omfång med växlar men kedjan blir extremt tunn och känslig för brytkrafter vid växling. Det är kedjor som jag mycket väl kan tro håller endast 80-120 mil. 12-växlade kassetter har tunnare gods i kransarna vilket gör att de slits fortare. Dessutom är delarna till 12-växlat mycket dyrare.

    Jag betalar 395-600 kr för en 10-växlad kassett till min pendlarhoj. En 12-växlad kassett kostar över 2000 kr.
    Visserligen är detta inga sexiga saker att begrunda när man köper sin hoj men det kan löna sig att fråga vad reservdelarna kostar innan man slår till på den dyra endurohojen med 12 växlar. ;)
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    CykelJohan123
    Ok, det verkar vara en gedigen underhållsplan. Inget för mig som pendlar, jag inser precis som du att en högre delad kassett kostar betydligt mer än en lägre delad.

    Service intervallen kanske också blir högre, inget för den priskänslige alltså.


    Provade precis att byta kedja efter 175 mil innan slitage mätaren visar att kedjan är utsliten, det var ingen hit alls. Efter några mil så börjar kedjan hoppa på vissa växlar. eftersom en elcykelkedja ligger på 500 spänn så känns det lite bortkastade pengar. Nu blir det ny kasett + kedja = 1200 istället för att jag hade cyklat vidare på det jag hade. Hmm.. jag börjar mer och mer luta åt att skippa underhåll och reparera när det skiter sig istället.
  • Re: Livslängd drivlina med mittmotor

    Av:
    Anders_Stoor
    Det håller jag inte med om. Jag sköter min cykel rätt normalt och får inte under 200 mil per kedja. Kan snarare köra 500 mil på 2 kedjor och 1 kassett utan några som helst driftstörningar. Det förutsätter att man aktivt undviker att nöta på ett och samma drev förstås.
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet