• Regler för elcykel

    Av:
    pearl
    Hej.

    Har ev. tankar på att köpa en elcykel för pendling, rör sig inte om några längre sträckor jag pendlar. Men blir väl varm och svettig om jag trampar på i rask takt med vanlig cykel idag varpå jag tänker att en elcykel kan vara lösningen.

    Har hittat en modell jag tycker verkar vettig som finns att förbeställa, Mate X.
    https://mate.bike
    https://www.indiegogo.com

    Har googlat men inte riktigt hittat svar, får man cykla/köra denna i Sverige med motor på 750W som en vanlig cykel? Har ju både am- och b-körkort om det skulle krävas.

    Vill ju dock inte riskera att köpa en elcykel som enbart får framföras på vanlig väg så att säga.

    Vidare funderar jag på det här med elcykelpremien, är det något speciellt man ska tänka på där? Blir ju rätt prisvärt då. Täcker den även ex. fraktkostnad och VAT (vid import) då cykeln ovan verkar beställas från USA.
  • Re: Regler för elcykel

    Av:
    Plush
    pearl skrev:

    Har googlat men inte riktigt hittat svar, får man cykla/köra denna i Sverige med motor på 750W som en vanlig cykel? Har ju både am- och b-körkort om det skulle krävas.

    Vill ju dock inte riskera att köpa en elcykel som enbart får framföras på vanlig väg så att säga.

    Det korta svaret är: Nej du får inte köra den i Sverige. Gränsen i Sverige är max 250w, enda undantaget är handikappfordon som får ha max 400w.
    Då den dessutom har assistans upp till 32km/h ( 32km/h är lagligt i en del stater i USA, bl a Kalifornien) så ska den dessutom vara registrerad hos Transportstyrelsen, ha registreringsplåt, vara trafikförsäkrad osv. Dock hjälper ju inte det i detta fall då motorns effekt är för hög.
    Åker du dit på en sådan så kan det (beroende på omständigheterna) sluta med olovlig körning (det kan räknas som en Mc om hastigheten är tillräckligt hög) oförsäkrat fordon, avsaknad av registreringsplåt, oregistrerat fordon och en jäkla massa i böter alternativt att man blir av med körkortet.

    Så du kanske ska titta efter någon annan modell...
  • Re: Regler för elcykel

    Av:
    Tompot
    Vad är det som gör att du fastnat för just Mate X i 750 W-varianten?
    Anledningen till frågan är att om du berättar om din kärlek så kanske vi kan hjälpas åt att hitta en gatulaglig variant till dig.
  • Re: Regler för elcykel

    Av:
    pearl
    Tack för svar, var ju bevisligen kanon att jag ställde frågan =)

    Flera anledningar att jag tyckte att denna modell kändes bra, tycker dels att den ser rätt tuff ut. Sedan tänker jag att den kraftigare motorn och möjlighet att köra den helt utan att trampa kan vara rätt skönt. Tittade tidigare på en modell som heter RAW bike, men den är ju både dyrare och fulare.

    Men även att man kan ta med den när man kör med husbil ut i Europa. (Det kan jag ju såklart göra med andra modeller också). Samt att en bekant som har lite handikapp skulle kunna låna den och haka på när man är ute och träningscyklar (på vanlig cykel) =)

    Såg liksom inte att större motor skulle vara någon nackdel, förutom nu att det visade sig att det är olagligt i detta land.
    Har lite svårt att förstå logiken, men det är ju en annan fråga. Menar att max hjälp vid assistans bör kunna liknas med vilken bil som helst, dvs. det går att köra betydligt fortare än hastighetsbegränsningen och att det är förarens ansvar att hålla sig till de tillåtna hastigheter.

    Nu när jag tittar på spec via indigogo verkar det som att den stora 750 motorn kan leverera upp till 48km/h, och att 250 samt 250s går upp till 32km/h, så ingen av dessa är lagliga i Sverige?
  • Re: Regler för elcykel

    Av:
    Tompot
    Jag som tänkte föreslå Rawbike för dig, den är en gatulaglig klass 2-moped med trampassistans och gashandtag.

    Visst är den lite dyrare. Men.. man får också mer i färdigt paket.
    Jämför Mate X 750W-varianten (den som alltså inte är laglig i Sverige men motsvarar prestandamässigt Rawbike) så kostar den $999. Men då tillkommer (om man ska jämföra med Rawbike) $129 för hydrauliska bromsar, $49 för gashandtag, $49 för skärmar och $99 för pakethållare. Då saknar cykeln fortfarande frambelysning vilket Rawbike har. Total pris då är $1325 eller SEK 11.800, tillkommer frakt och frambelysning. Det är lite billigare än SEK 15.675 som Rawbike kostar efter elfordonspremien. Men då har du med Mate X ett fordon som inte är lagligt..

    Angående större motor så är jag inte säker på att du behöver det. Testa en vanlig elcykel först, med kvalitetsmotor från Bosch, Shimano eller Yamaha. Be att få ta en provtur på några kilometer, en mil kanske. Man klarar sig otroligt långt med de 250 W som motorn skjuter på med.

    Det som en elcykel inte har och aldrig kan ha enligt lag det är gashandtag. Det kan bara finnas på moped klass 2 och klass 1. Behöver du verkligen det så är Rawbike (i stort sett den enda lagliga klass 2-elcykeln i Sverige) eller en Speed pedelec (moped klass 1, 45 km/h) de enda alternativen.
  • Re: Regler för elcykel

    Av:
    Zorg
    Om man ska ut i Europa på husbilssemester så är det bra att tänka på att olika länder har olika regler för speed pedelecs. I något land räcker inte vanlig cykelhjälm, i något annat krävs en annan försäkring, det är olika regler för var man får köra och så vidare. Kör man på vanlig elcykel är reglerna mer lika från land till land. Och jag håller med Tompot om att 250W räcker till det mesta. Med Bosch eller Shimano på högsta assistansnivån så måste man visserligen trampa, men det handlar mest om att symboliskt snurra lite lätt på pedalerna. På de nivåerna är det så mycket assistans att man inte behöver lägga mycket kraft på pedalerna.
  • Re: Regler för elcykel

    Av:
    Plush
    Zorg skrev:
    Med Bosch eller Shimano på högsta assistansnivån så måste man visserligen trampa, men det handlar mest om att symboliskt snurra lite lätt på pedalerna. På de nivåerna är det så mycket assistans att man inte behöver lägga mycket kraft på pedalerna.

    Nja... Det där var en väldigt grov generalisering...
    Båda har momentsensorer som känner hur hårt du trampar och anpassar assistansen därefter.
    Snurrar du bara lite lätt på pedalerna händer inte ett skit.
  • Re: Regler för elcykel

    Av:
    Zorg
    Jodå, med 300% assistans behöver man inte trycka hårt på pedalerna för att det ska sätta fart.
  • Re: Regler för elcykel

    Av:
    Tompot
    Zorg skrev:
    Jodå, med 300% assistans behöver man inte trycka hårt på pedalerna för att det ska sätta fart.

    Nej, det stämmer som du säger att med den assistansnivån krävs inte mycket egen insats. Däremot tycker jag mig ha märkt att Bosch inte håller denna höga nivå över tid, det är högst sannolikt att den ger betydligt mer än 250 W (enligt specar upp till 575 W med Performance Line CX) men att den efter en stund trappar ner assistansen för att kunna klara lagens gräns för "nominellt 250 W". Man får en jäkla skjuts i början men försök att kräma ur samma effekt över tid, det är omöjligt :) Men tycker mig också ha märkt att om man stannar helt så börjar "räkneverket" om från början så man får åter igen bra skjuts i början.
  • Re: Regler för elcykel

    Av:
    dr-m
    pearl skrev:
    Har ev. tankar på att köpa en elcykel för pendling, rör sig inte om några längre sträckor jag pendlar. Men blir väl varm och svettig om jag trampar på i rask takt med vanlig cykel idag varpå jag tänker att en elcykel kan vara lösningen.
    Har googlat men inte riktigt hittat svar, får man cykla/köra denna i Sverige med motor på 750W som en vanlig cykel? Har ju både am- och b-körkort om det skulle krävas.
    Annars finns ju elmopeder, snabba, pålitliga, tysta, luktfria och sköna. Fast försäkring brukar va rätt dyr. En annan nackdel för mig är att man under vintern inte har nåt bra sätt att värma upp sig själv, men på cykeln kan man ju trampa sig varm. Sätt ner assist nivån till precis så mycket att man också håller värmen. Köp en av varje!
  • Re: Regler för elcykel

    Av:
    Carl.H
    Mate X, ja den ser ju cool ut iallafall.
    Har själv en Rawbike och är väl ganska nöjd efter ca: 400 mil.
    Lite små fix men det är ju en cykel i grunden även om den går som mopped.
    Men det här med 250watt, det ska man nog ta med en nypa salt.
    Det finns troligen inte en enda elcykel som bara utvecklar 250w.
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.