• eMTB för vinterpendling

    Av:
    7thSon
    Har några kollegor med elcyklar på jobbet och funderar på om jag skulle behöva bli med en sån jag också.
    Jag pendlar till jobbet med cykel dagligen året runt, ca 5-6km enkel väg, och det är ju naturligtvis inga problem på sommaren när det är fint väder. Dock så bor jag i Norrbotten där vintrarna är rätt bitiga ibland och snöfall inte hör till ovanligheterna, det är här jag ser hur en elcykel skulle glänsa.

    Så jag undrar över vad jag kan titta på för modeller och märken för att hitta en lämplig e-hoj, har läst lite om eMTB och tror att dessa krav är en bra grund för mig:

    * 29" hjul är för att det ska gå fortare
    * Möjlighet att montera breda däck för vinterväglag (hur breda vet jag inte - rekommendationer?)
    * Motor från Brose eller Shimano
    * Hardtail räcker nog för mig, dämpning bak är en bonus
    * Integrerad belysning fram eller väl passande tillbehör att köpa till. (Se t.ex. Haibike Flyon)
    * Pris efter premie ca 25000kr

    MTB-modell vill jag har för att hantera snö, ett stort plus med någorlunda diskret färgsättning så att hojen inte skriker efter att bli stulen. Prisnivån jag tänkte hålla mig till är ca 25000kr, men tar gärna emot tips och kommentarer om aningen dyrare modeller ifall det är så att det finns mycket att hämta just ovanför min tänkta nivå.

    Kollegorna har båda Superior-cyklar och de verkar riktigt fina i mina okunniga ögon, t.ex. Superior eXC 859 och Superior eXP 939 är intressanta. Har även tittat på Cube Acid Hybrid ONE Allroad, men den har Bosch-motor som verkar vara mer högljudd och bromsande >25km/h.

    Mitt syfte är i första hand att kunna förbättra cykelpendlingen vintertid, framförallt om det t.ex. snöat på morgonen och det är 15-20cm+ på vägarna. Så - Superior, är dom bra? Vilka andra märken, modeller och handlare bör jag kolla in?
    Kommer säkert på fler frågor och tydligare kravbild om jag får lite tips.
  • Re: eMTB för vinterpendling

    Av:
    Zorg
    Jag har ingen egen erfarenhet av cyklarna du kollat på, men jag har lite angränsande tankar om elcykelvinterpendling som kan vara relevant.

    Men först: Cube Acid Hybrid ONE Allroad verkar ha Bosch Active Line Plus som inte ska vara lika drabbad av högre ljud och mer motstånd som andra Bosch-motorer är. Den äldre generationen av Bosch har en inbyggd fast växel som ger 2,5 varv på drevet för varje varv på pedalerna, och det bidrar till ljudnivån och motståndet. Sen vet jag inte hur den står sig i en direkt jämförelse mot Shimano och Brose, men jag skulle gissa på att det du hört talas om Bosch snarare gäller de andra modellerna och inte specifikt Active Line Plus. De starkare Performance och Performance CX ska komma med samma smartare konstruktion i framtiden, men ingen vet när...

    Jag har Bosch Performance CX på min åretruntpendlarcykel, men det är inte så att jag behöver det högre vridmomentet. I 15cm nysnö kommer jag lätt upp i 20 km/h på lägsta assistansläget eller möjligen näst lägsta, och snabbare än så är jag för feg för att cykla på riktigt vinterväglag. Så styrkan i Active Line Plus borde räcka hur bra som helst.

    Sen har jag en fobi mot utanpåliggande växlar på vintern, men det kanske är för att jag bor i Stockholm med saltslaskiga vägar. I Norrbotten kanske det för det mesta är för kallt för att salta, och kedjan och dreven kanske inte far lika illa om man bara bombarderar dem med ren snö? Jag kör med växelnav och remdrift, och hela mitt vinterunderhåll av drivlinan består av att spola av remmen i duschen när jag byter tillbaka till sommardäck. Och det är inte ens nödvändigt, jag bara gör det för att det är så lätt när hjulet ändå är ur. Dock verkar elcyklar med remdrift ha svårt att konkurrera i pris med de som du har kollat på. Och om du redan pendlar elfritt på vintern så har du säkert koll på vilket underhåll kedjan behöver.

    Jag har en äldre årsmodell av Riese & Müller Charger, men den kändes mer prisvärd när jag köpte den för 39000, och även nu har den äldre generationens Boschmotor vilket kanske är trist att dras med om den nya råkar komma nästa år. Och så är den snarare en hybrid än en MTB.
    https://www.r-m.de

    Den finns även för 40800 (30800 efter premie) med Active Line Plus och kedja i heltäckande kedjeskydd:
    https://www.r-m.de

    Båda de här modellerna funkar med Schwalbe Marathon Winter 50-622 som är de vinterdäck jag kör med. Funkar strålande på slät is, lite mindre imponerande i tjock snömodd. Funkar helt okej i 15cm nysnö om man är först på morgonen, men på vägen hem när en massa bilar har kört på den oplogade vägen och allt är en tjock sörja så blir det tuffare.

    Riktiga knottriga MTB-vinterdäck får inte riktigt plats på de modeller jag tipsade om, så om man vill ha såna så bör man nog välja något annat. R&M Charger finns dock även med bredare 27.5-hjul där man kan få plats med t.ex. Schwalbe Ice Spiker Pro, men då är vi ännu lite längre från din budget. Det kanske kostar mer än det smakar även om jag är besatt av remdrift... och rejäla däck verkar få plats på de där cyklarna du har kollat på.
  • Re: eMTB för vinterpendling

    Av:
    dr-m
    Tänk också på batteri och förvaring.

    Om du har hojen ute och laddar i nån bod eller så är det inget vidare. Hellre att det går att ta av och förvara batteriet inomhus, eller hela cykeln inne såklart. Dessa batterier gillar inte kyla, tappar mycket vid kallt väder och gillar inte att laddas för kallt (elektroniken kan se till att den vägrar ta emot laddning, i bästa fall).

    Om du har den inne och åker till jobbet 6km så hinner det inte bli så kallt att man behöver bry sig, men utomhusförvaring kommer i värsta fall sänka livslängden och garanterat påverka hur mycket energi man kan plocka ur. Bra batterier är skitdyra men sköter man dom rätt räcker dom i flera år.
  • Re: eMTB för vinterpendling

    Av:
    Ohlsson__
    För mig som bor i Göteborg hade en hardtail hade varit fint att pendla till jobbet med i ur och skur samtidigt som jag kan ta en tur på någon stig i närliggande grönområde.

    Finns det någon elcykel där man kan stänga av assistansen helt om man vill kämpa lite extra i skogen någon dag utan att märka av att elmotorn bromsar?
  • Re: eMTB för vinterpendling

    Av:
    herkam
    Shoppade nyss en emtb för bekväm å säker jobbpendling.

    HAIBIKE SDURO FullNine 3.0 (29" med Yamaha motor)
    Schwalbe Ice Spiker Pro Performance 29 x 2.25
    SKS Velo 65 Mountain Stänkskärmar 29"
    Lupine SL S Yamaha Cykellampa StVZO

    Framskärmen blev rätt snygg, fick trixa en del med buntband för att fästa staget mot dämparen.
    Bakskärmen blev jag inte helt nöjd med, lite vek så den tar i hjulet lite lätt om man hoppar runt över gupp med cykeln.

    Lampan kostade en hel förmögenhet med satan i gatan vilken sjysst ljusbild. Den lyser upp brett å fint framför cykeln men har en skarp kant uppåt så den inte bländar mötande trafik. Den kopplas in på motorns lampstyrning och kontrolleras enkelt med en knapp på motorkontrollern.

    /håkan
  • Re: eMTB för vinterpendling

    Av:
    Ohlsson__
    Ser att vara en riktigt fin cykel där herkam!

    Skärmar på en MTB är inte det enklaste och snyggaste men ett måste om man ska pendla, helt klart.

    Och lampan... Får hoppas den levererar för det priset.

    Själv har jag kollat in Lambretta Assiano som jag har sett på https://www.lantzen.se och tycker det verkar vara en schysst el MTB. Vad jag har läst så är inte bromsarna dom bästa trots att det är skivor fram och bak.
  • Re: eMTB för vinterpendling

    Av:
    Oveelcyklar
    Svar till Ohlsson_:
    Har bara erfarenhet från Shimano Steps. Den bromsar inte alls om den är avstängd. På samma sätt som motorn inte bromsar om jag cyklar fortare är 25kmh där motorn lägger av. Tror det borde gälla de flesta elcyklar?
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.