• Köpråd på cykel, budget 35000kr

    Av:
    Joel
    Hej, jag har nu bestämt mig för att köpa en el-cykel. Även fast jag till 99% kommer att använda cykeln till vardags och i stadsmiljö så föredrar jag en mtb. Dels för att jag alltid har använt mtb innan och gillar körställningen, samt att jag tycker att dom är snyggast.

    Så jag undrar då vilket som är det bästa köpet i min budget för en "city-mtb" som inte är i behov av dyra delar för att köra i skogen med?
    Jag har läst en del och kommit fram till att Brose motorn ska vara det bästa valet, stämmer det?

    Jag har letat runt som en galning på Google nu och hittat denna cykel som jag gillar.
    https://www.pro-e-bike.se

    Är det ett bra val eller finns det något annat jag borde kika på istället?
  • Re: Köpråd på cykel, budget 35000kr

    Av:
    Kwitten
    Hej!

    Jag håller helt med om att ska man ha en elcykel för stadskörning så bör det vara en mountainbike. Det är väldigt smidigt att kunna cykla över feta trottoarkanter och slippa vara oroad över trasiga vägar.
    Har du en budget på 35 000 så kan du faktiskt köpa en cykel för 46 666 kronor. Staten pröjsar resten av summan. Jag köpte min för 13500 kronor + att staten sköt till 4500 kr extra. Dessa pengar från staten fick jag in på mitt konto innan Klarnas faktura med 2 veckors kredit skulle vara betald.

    Min Bosh CX 250W kräver en del trampkraft för att inte farten ska sjunka under 25km/h i branta uppförsbackar. Trampar jag mjukt sjunker farten ner till cirka 20km/h i branta uppförsbackar. På raksträckor kommer man ganska enkelt upp i 27-28km/h så då slutar motorn driva vilket gör att motorvalet bara spelar någon roll i uppförsbackar, tror jag. Däremot blir många elcyklister sugna på att ta bort restriktionen på 25km/h, och det är inte undra på det för du kommer bli omcyklad av vanliga hybridcyklister, vanliga mountainbikecyklister och en och annan gammal damtralla. I alla fall min cykel med bosh CX-motor är väldigt svår att komma upp i vettiga hastigheter med. När man på en vanlig cykel trampar på kommer man snabbt upp i cirka 40km/h på en raksträcka utan några större problem, men på min elcykel tar det tvärstopp vid 30km/h. Så det kan vara en faktor att fundera på i motorvalet. Jag hade gärna kunnat köra något snabbare med min cykel, men är samtidigt inte jättesugen på att köpa ett trim för 2000kr för att låsa upp en mjukvarubegränsning...
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.