Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet
-
Kedjan kuggar över på minsta drevet bak.
Har en Merida eone-sixty 800. KASSETT Shimano SLX 11-46.
Vid hårdare last så kuggar kedjan över helatiden.
Har justerat växlarna och linjerat bakväxeln.
Kassetten och kedjan har rullat 300 km, mäter som ny.
Några tipps?
//Atte
-
Re: Kedjan kuggar över på minsta drevet bak.
På vilket sätt har du justerat växlarna? Efter endast 300 km bör ju inget vara för slitet, det låter dock dom om det är någon växeljustering eller för lång/slapp kedja. Förhoppningsvis kan någon mer mekkunnig komma med mer input och tips!
-
Låter som om kasseten är slut.
Hade samma problem med min analoga hoj. Bytte kasset och kedja och det funkade fint. Bytte tillbaks till den gamla XT kasseten och kedjan klev över på lilla drevet på kasseten. Cyklade mycket på högsta väveln(lilla drevet) och nötte ut den fort.
-
300km på en elassisterad cykel kan vara en hel del om du bara kört på de minsta dreven bak...
Är B-tension skruven rätt justerad?
Är clutchen på?
Hur har du skött drivlinan?
Hur ofta smörjer du kedjan?
Är växelörat rakt?
Ligger du hela tiden på de mindre drevet i kassetten så har du för litet kedjedrev fram.
-
På 30 mil borde ingen drivlina på en cykel vara uppsliten, det måste vara något annat som behöver göras i justeringsväg. Tycker jag...
-
Lägg upp bilder från sidan och rakt bakifrån så vi ser hur det ser ut... Svårt att hjälpa till om vi måste gissa vad som hänt.
-
Bytte minsta klingan 11T och problemet är borta!
Tack
//Atte
-
Plush skrev:
300km på en elassisterad cykel kan vara en hel del om du bara kört på de minsta dreven bak...
Som sagt...
-
Plush skrev:
Plush skrev:
Som sagt...
Bra där! Jag själv hade fel i min gissning att 300 km kändes lite :) Jag har för lite erfarenhet när det gäller el-cyklar helt enkelt...
-
Då borde det snart vara dags att byta på min Merida alltså. Fick hem min nya cykel för en vecka sedan, och har nu cyklat 250 km (25 mil pendling) med den. Jag har inte skött drivlinan alls än så länge, varken tvätt eller smörjning, men cyklar inte så mycket på minsta drevet. Jag tycker fortfarande att det borde hålla ganska mycket längre än en vecka.
KÖP & SÄLJ
Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.