• Hjälp, vilken elcykel?!

    Av:
    Esssen
    Hej!

    Har just fått upp ögonen för elcyklar och provat några av de som finns på min ort. Vågar inte beställa hem nån som jag inte testat. Jag har bara haft klassiska damcyklar innan varför jag också provat endast sånna nu, fast med el då. Vill helst ha mittmonterad motor och har provat cresent elora som kändes bra, men inte ultimat kanske?

    Har nu börjat tänka att en elcykel kommer ge mersmak för utflykter och cykelturer även på grusvägar (ej skogar och stigar) och lite mer naturnära turer. Tittade på nätet på Trek TM1+ lowstep och tycker den ser rätt bra ut. Viktigt att den är bekväm, vill inte ha ex MB pga för framåtlutad.

    Men, kan man ha korg till denna ovan? Jag kommer använda cykeln till att handla och vill inte behöva ha allt i ryggsäcken. Kanske kan en korg till pakethållaren vara ett alternativ? Såg att xxl verkade ha nån sån som kanske passar. Nån med erfarenhet av cykeln annars?

    Tacksam för all hjälp jag kan få, det är en djungel för den okunnige.

    Tack!! ?
  • Re: Hjälp, vilken elcykel?!

    Av:
    Tompot
    Crescent Elora har en mittmotor från Bafangutan momentavkänning i pedalerna så motorn aktiveras så snart du börjar trampa. Det spelar ingen roll hur hårt du trampar. Kollegan har sådan och han brukar "lufttrampa" alltså bara trampa lätt för att aktivera motorn. Det blir då mer som en moped, så att säga, eftersom den drar iväg oavsett hur mycket kraft du lägger på pedalerna. Om du gillar detta låter jag vara osagt men det är långt ifrån cykelkänsla.

    Motorer från Yamaha, Bosch och Shimano har momentavkänning, dvs. de känner av hur mycket du trycker på pedalen och ger mer assistans ju hårdare du trampar. Då får du mer av en cykelkänsla och känsla av "superkraft" i benen. Gillar detta absolut bättre än mopedkänslan på Eloran.

    Trek-cykeln ser bra ut, den har den minsta Bosch-motorn men det är inget fel på den. Dämpad gaffel gör ojämna vägar bättre. Elcyklar ger högre hastighet och många som köpt odämpade cyklar klagar på stötighet. Den har också den minsta Bosch-displayen men även den är fullt duglig.

    Den bästa kombinationen anser jag är en motor med momentavkänning enligt ovan, dämpad framgaffel och om möjligt så växlar inbyggda i baknavet. Blir betydligt mindre underhåll med inbyggda växlar än utanpåliggande.
  • Re: Hjälp, vilken elcykel?!

    Av:
    Meistro
    https://ebike-mtb.com

    Grymmaste dam mountainbiken.
  • Re: Hjälp, vilken elcykel?!

    Av:
    larsan
    Tompot skrev:
    Crescent Elora har en mittmotor från Bafangutan momentavkänning i pedalerna så motorn aktiveras så snart du börjar trampa.

    Citat från Crescents hemsida: "Allt styrs av sensorer som känner av hur hårt du trampar och skickar den informationen vidare till motorn".

    Egoing = Bafang M400/G330.250. https://www.bafang-e.com

    Så, måhända har de modernare grejer nu, än när du testcyklade?
  • Re: Hjälp, vilken elcykel?!

    Av:
    Tompot
    larsan skrev:
    Så, måhända har de modernare grejer nu, än när du testcyklade?

    Bra fråga! Kollega köpte två Elora i februari, båda är likadana och har ingen trampkraftssensor/momentavkänning. Möjligt att de legat på lager länge, den lokala Crescent-handlaren har inte riktigt pushat för elcyklar.
    Har provat cykeln och även andra som bara har sensor för om pedalerna går runt eller ej, måste säga att det är sjukt tråkiga cyklar som lika gärna kunde ha levererats med ett gashandtag om det hade varit lagligt.
  • Re: Hjälp, vilken elcykel?!

    Av:
    Tompot
    Trek TM1+ är för övrigt testad i senaste numret av Allt om elcyklar. 20 av 25 i betyg. Prisvärdhet 4/5.
    Tidningen kostar 79 kr och det är nog väl spenderade pengar om det kan hjälpa dig till ett bättre elcykelköp.
  • Re: Hjälp, vilken elcykel?!

    Av:
    Tarzan65
    Om du vill cykla aktivt så ska du absolut ha en mittmotor med sk "torque-sensor" som känner av hur hårt du trampar.

    Vill man kunna ta de knöliga genvägarna så är en enkel framdämpare praktisk. Se också till att det finns utrymme för ett rejält bakdäck så du slipper få genomslag.

    Egentligen skulle jag gärna ha riktig bakdämpare men då rusar priset rätt rejält.

    Här går ju dom vanliga e-damtrallorna bort men kika istället på damversionerna av de trekkingmodeller med ovanstående spec.
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.