• Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    larsan
    Dags för en el-pendlar-tråd, inte sant?

    SOL och motvind. Skön kombo. Barnen njöt i lådan. :)
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    Meistro
    Tyvärr är vägen till och från jobb endast 5 minuter med elcykel. Men där är en backe så man lyckades blåsa om flera vanliga cyklister iallfall. :D :)

    Uppförsbacke och motvind är najs sålänge vädret är soligt och fint.
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    Smogz
    Jag har en dryg mil. Varav en bit över en bro med världens smalaste trottoarer. Men föredrar ändå dom mot att cykla på vägen i rusning. Njuter varje morgon av farten och friheten av att cykla i kombination med att slippa duscha när jag kommer till jobbet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-05 21:19 av Smogz.

  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    Tompot
    I måndags tog jag bilen till jobbet på grund av viss kvarvarande förkylning.
    Fastnade naturligtvis i kilometerlånga köer på vägen hem, på ett ställe där det brukar vara köer.

    I tisdags tog jag därför elcykeln ändå trots den lindriga förkylningen. Tänkte att det skulle bli riktigt fett att dra förbi hela bilkön med cykeln på vägen hem. Fånigaste grejen, men så besviken jag blev när det knappt var nån bilkö alls den dagen. Haha. Hade laddat upp hela dagen för detta. Platt fall.
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    Mr B
    Nu är det exakt 2 veckor sedan sen jag fick hem min nya elcykel. 50 pendlingsmil har jag hunnit med, väldigt nöjd än så länge! Jag hade troligen cyklat några ggr med den vanliga cykeln, men minst 35 mil har ersatt bilen. ? Dagens pendling var torr och bekväm, skönt!
    DSC_0001_BURST20181008183224520.JPG
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    larsan
    Dagens pendling bjöd på sällsynt få motcyklister. Medvind gjorde humöret ännu bättre! Heja hösten!
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    Mr B
    Nu, 222 mil på elcykeln sedan 24 september 2018. Numera vinterutrustad med dubbdäck (SUOMI TYRES W240 54-622) och styrmuffar från Biltema pimpade med hemmasydd reflexvästpåse... Inga problem med cykeln än så länge! Förutom att den blir skitig på blöta och leriga grusvägar... Fortfarande nöjd!

    IMG_0474.jpg
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    Smogz
    Äntligen efter flera veckors uppehåll från pendling cyklade jag idag till jobbet. Underlaget har under senaste månaden i princip bestått av guppig blåis, jag har vid flera tillfällen upplevt att framhjulet glidit iväg och som följd har jag ramlat och slagit mig rätt ordentligt. Detta trots att jag har Soumi Tires 240-dubbsdäck.

    Nu äntligen har det kommit lite snö och trots 10 minus var det riktigt skönt cykelföre idag. Kul att äntligen kunna cykla igen utan att vara livrädd. Också mycket skönt att köra med slalomglasögon. Jävla skillnad jämfört med allt annat jag testat.
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    Elhojtok
    Nu efter knappt en månads pendlande bestämde jag mig för att regga mig här istället för på happyride. Vägen till jobbet är runt 7,5 km enkel och går normalt på cykelbana hela vägen, men någon tycker att det är en bra idé att gräva upp vägen bredvid och leda om bilarna på cykelbanan på sina ställen.. Nåja. Det har ändå gått över förväntan hela månaden. Idag blev det extra svordomar eftersom dom nu även har grävt upp en bit av cykelbanan. En viss oro över att det skulle vara halt då temperaturen legat runt nollan hela dagen, men det gick fint.
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    Elhojtok
    Säg den glädje som varar.. på väg från jobbet idag låg cykelbanan slät och nysandad och det gick utmärkt att maxa bettan+lite till. Så fort jag passerade kommungränsen till hemkommun så övergick glädjeturen i plåga och nära nog dödsångest över den spåriga vägen. Ändå längtar jag trots allt varje morgon att få sätta mig på elcykeln med nyladdat batteri! Jag tycker fortfarande att det var en bra idé att börja elcykelpendlandet på vintern - det kommer bara att bli bättre och snabbare ju mer vår det blir!
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    Smogz
    Har legat sjuk hela veckan och det har dessutom varit minus 15-17 grader. Började jobba idag och funderar så smått på att ta bilen imorron. det såg riktigt fint ut på trottoarer (över bron) och på cykelvägarna.
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    Elhojtok
    Ja, det är trist när man är sjuk. Kylan har inte varit något problem för mig, men däremot 30 cm snö på cykelbanan och moddigt på bilvägen. Idag var första elcykeldagen den här veckan. Gick väl sisådär... på helt bar bilväg i nedförsbacke var jag uppe i 40+ km/h, vilket är mer eller mindre max med min form och batavus pulzar, men det blev ingen rekordtid eftersom vägbygge tvingar in mig på GC-banor som är ordentligt gropiga av is/snöslask. Idag var det plusgrader och regn och det ska tydligen fortsätta över helgen, för att sedan frysa på. Får hoppas på det bästa till nästa vecka.
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    Elhojtok
    Nu börjar det skenbart bli vår här i norra Stockholmsområdet... Nu börjar man få bry sig om solskydd åtminstone på hemresan från jobbet. En illgul keps från Jula fick duga igår och idag. Mina ögon är ordentligt solkänsliga och hittills funkar det bra med en keps med rejäl skärm. Bara att sänka blicken lite så skärmar man av solen effektivt. Hur gör ni med solen eller besväras ni inte av den? Bara bilvägar, men en del snö och is fortfarande på delar av cykelbanorna.
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    brikmange
    Besväras inte av den. Då är det mycket värre med mötande billjus när det är mörkt.
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    herkam
    Premiärtur till jobbet i fredags med emtb (HAIBIKE SDURO FullNine 3.0). Riktigt najs för rygg å nacke med fulldämpat o yamaha motorn är rapp upp till 25 sen får man gneta på själv. Motorn är snyggt designad internt så den har lite motstånd när den är passiv (över 25 km/h) så då känns cykeln rätt normal. Yamah motorn är betydligt tystare än den shimano steps (E6000) jag har på min Bullit lastcykel.

    Däcken (Schwalbe Ice Spiker Pro Performance 29 x 2.25) låter som f-n på grusad asfalt och ger rätt mycket motstånd, men på blankis är de oslagbara.

    Problemet är bara hur man får ha den kvar när den står vid cykelstället på jobbet....
    Jag planerar att plocka bort batteriet (7000 pix) samt sadel+stolpe (slipper djupfryst sadel) å låsa fast den med en fet kedja, dvs snor man cykeln måste man shoppa batteri + sadelstolpe.
    Man skulle kunna sätta dit en tracker med rörelsedetektor o SMS larm, fast då gäller att snabbt kunna ta sig ut till hojjen ifall man får ett SMS! Ex vis "ezTracker Bike Mini".

    /håkan
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    larsan
    Idag blev det damtralla (Batavus Pulzar). Måste säga att jag gillar Yamaha-motorn. Och vädret idag ;)
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    Tompot
    Senaste veckan har det varit rätt blåsigt i Skåne. Det gör att det blir rätt jäkla kämpigt åt ena hållet.
    Till jobbet har jag cyklat på ca 52-55 minuter men hem på 75-80 minuter med stark motvind.
    Suger lite, men känns bättre än att anlända till jobbet helt utpumpad.
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    Elhojtok
    Lite blåst och 0-gradigt imorse, men 9 grader vid hemfärd. Klart godkänt!
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    Tompot
    Duggregn i 3 mil. Roligare kan man ha.
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    Elhojtok
    Tompot, jag råkade ut för växelhaveri i helgen och har varit utan elhoj sen dess.. Jag hade hellre cyklat i ösregn än kört bil till jobbet idag ?
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    larsan
    Kallt så in i... men underbart. Ääääälskar min nya automatväxellåda :D
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    Elhojtok
    Jag håller med, kallt men underbart! Jag har ingen automatväxel men väl en lånecykel med 10-delad kassett och tryckreglage och det är bra mycket bättre än min egen nexus 7 med vridreglage. Knappt man tror det är samma motormodell. Ändå längtar jag efter min egen cykel...
  • Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

    Av:
    larsan
    Finväder idag, inte så många mottrafikanter. Men det var det igår. Exempel: https://youtu.be
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.