• Hur får jag min hemmabygda elcykel godkänd?

    Av:
    Kiwisailor
    Hej!

    Jag har ett cykelbygge på g. Har kommit över en bättre begagnad Ebike (som är trasig men har fungerande motor) och tänkte att det kan bli ett kul projekt att bygga en monster elcykel av det här. Motorn är dock på 6000W och min plan var att cappa den vid 25KM/h och 1000W och "köra" den som moped klass 1. Och nu har jag precis blivit omsprungen och nedknuffad i diket av en otrevlig översittare vid namn Transportstyrelsen. För att få göra detta måste jag tydligen ha en massa cerifikat och skit (EPAC och CoC-intyg). Har man inte det behöver man ramnummer mm. Eller i värsta fall kvitton. I mitt fall finns varken certifikat (jag är inte en cykelfabrik), ramnummer (jag bygger själv) eller kvitton (jag köper allt begagnat).

    Någon som har något förslag på om det finns någon väg runt detta sumphål av illaluktande byråkrati?

    Skulle nu våga köra en sådan cykel till vardags, givet att den är cappat vid 25km/h och 1000W, trots att den inte är godkänd och har intyg? Jag tänker, varför skulle man bli stoppad av polisen om man inte ser ut att bryta mot någon lag?
  • Re: Hur får jag min hemmabygda elcykel godkänd?

    Av:
    Kristoffer R
    Finns ingen väg runt, som det ser ut idag.

    Att bli stoppad är ingen större risk. Däremot är det trist om du blir inblandad i eller råkar ut för en olycka.

    Eftersom du saknar all form av godkännande kan du inte trafikförsäkra ditt fordon. Det betyder i sin tur att du själv får stå för eventuella skador du orsakar. Även om du skulle vara en perfekt trafikant är oddsen att du gör ett misstag någon gång.

    Idag är det visserligen något av vilda västern på cykelbanorna, men tids nog kommer polisen nog göra en riktad insats för att stävja de värsta avarterna.

    Jag tycker personligen att byråkratin är bra. Det finns folk som vet vad de gör när de bygger om cyklar, men än fler som rullar runt på riktiga dödsmaskiner. ;)

    Det hade dock varit snyggt om det fanns ett regelverk likt det för amatörbyggda fordon som bil och MC. Hmm, kanske skulle det funka för dig?
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.