• Elcykelbygge: hur "billig" kan cykeln vara?

    Av:
    Kiwisailor
    Hej!

    Jag är ute efter att bygga en pendelcykel. Kollar på 500W Bafangkit, men det är lite för dyrt för att vara värt tycker jag eftersom det bara ska vara en enkel pendelcykel.

    När det kommer till cykel tänkte jag först köpa en begagnad på blocket. Men budgetcyklarna kostar nästan mindre än en begagnad som var "halvdassig" när den var ny.

    Nu vet jag redan att majoriteten kommer tycka "man får vad man betalar för osv", men om vi utgår från att det spelar mindre roll.

    Budget för bara cykeln är ca 3000, och jag kommer inte gå upp "några tusenlappar".

    Varför skulle man inte kunna konvertera en 2.700kr cykel från Bikester till elcykel? https://www.bikester.se

    Ja den är tung. Men det är nödvändigtvis inte dåligt. Vad skulle kunna hända? Kommer cykeln att sprängas?

    Tack!
  • Re: Elcykelbygge: hur "billig" kan cykeln vara?

    Av:
    TD5
    Vikten på cykeln spelar inte så stor roll, Min cykel väger 24,1kg(utan motor och batteri så är den ca sex kilo lättare)och cyklar bara i skogen med den, jag tycker inte det märks att den väger när jag cyklar.
    Den cykeln du länkar skulle säkert gå hur bra som helst att elkonvertera( Jag har snabbkopplingar på mina mtb och de har inte exploderat ännu!!🤣)
    Cykeln jag har är en gammal downhillcykel och den går numera att cykla i uppförsbackar!
    Har en 250w 36v Tongsheng TSDZ2 med ”torque sensor”
    Med vänlig hälsning,
    Jocke
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.