• Bra cyckel till konvertering..

    Av:
    turbo100
    Hej,
    Har nu el-konverterat min gamla Crescet trekking från 90-talet till el och det gick bra - en del strul med wire-dragningen men det funkar.
    Nu tänkte jag köpa en bättre begagnad cyckel att stta motorn på (Trekkingen var mest en prototyp).
    Någon som har tips på cykel till vettigt pris?
    Ska jag ha utanliggande växel eller drev?
    Navväxel Shimano Nexus 7 vxl verkar vara ett vanligt alternativ, kan det funka för pendling 1.2 mil enkel resa på asfalt, cyckelväg mestadels?
    Min elkonvertering är Bafang BBS01 mittmotor på 250W.
    Är denna växel något att satsa på eller ska jag köpa annat?
    Är ganska mek-van och tänker köra året runt (blekingeväder så inte mycket snö..)
    Tips?
  • Re: Bra cyckel till konvertering..

    Av:
    turbo100
    Kan infoga att jag hade lite problem med wire-dragningen under vevhuset på trekkingen,
    finns det cycklar som drar bakre växelvire närmare vevhuset eller på annat sått vore det toppen :)
  • Re: Bra cyckel till konvertering..

    Av:
    Plush
    Tror inte att du kommer få så mycket svar här gällande din fråga.

    Hänvisar till följande:

    Som ägare till en elcykel kan det dyka upp tillfällen då man vill göra förändringar på sitt fordon. Med elcyklar finns det dock en hel del att tänka på. Att konvertera en cykel utan el till en cykel med elassistans är inget nytt och det finns gott om konverterings-kit på marknaden. Den generella informationen är att så länge konverteringssatsen är CE-godkänt och håller sig inom ramen för vad som gäller rent juridiskt för att elcykeln ska klassas som cykel, så behöver man inte tänka på så mycket mer. Men är det verkligen så enkelt?

    Vi frågade Transportstyrelsen och fick följande svar: Både cyklar med och utan motor CE-märks eller godkänns enligt EU-direktiv men utifrån olika krav. Om man köper ett CE-godkänt konverterings-kit för att montera på sin vanliga cykel så blir frågan om resultatet kan anses uppfylla kraven för att bli CE-godkänd som elcykel? Cyklisten bör därför vända sig till Konsumentverket alternativt Svensk Maskinprovning för rådgivning.

    Skulle konverteringen däremot innebära att cykeln förses med en motor över en kontinuerlig märkeffekt på 250W så måste den uppfylla de krav som gäller för att bli typgodkänd som L1e-A eller L1e-B. Detta gäller även för uppgraderingar av redan befintliga elcyklar, för att elcykeln ska kunna trafikförsäkras. Eftersom elcykeln då klassas som moped måste man följa EU-reglerna för mopeder och göra de tester som behövs, alternativt ta fram de intyg som krävs. Det är provningsföretag och tillverkare som utfärdar CoC-dokument och andra relevanta handlingar. Sedan är det typgodkännandemyndigheten i det land där fordonet ansöker om typgodkännande som utfärdar det som behövs för registrering (Transportstyrelsen). Det är således möjligt att uppgradera en elcykel till mopedstatus men det är oerhört kostsamt eftersom testerna är desamma som mopedtillverkarna måste göra för att få fordonet godkänt.

    Tänk på att om du konverterar så ska den klara följande direktiv :

    EN15194-2017 som trädde i kraft 2019-05-01
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.