• 29er full suspension 1000w rear hub motor och ej integrerat batteri

    Av:
    johnel
    Hej, jag söker en elcykel med ovanstående spec på ett ungefär. Jag har resonerat att jag vill ha en elcykel som ser ut som en cykel, därför går middrive bort. Vidare vill jag ha så stora hjul som möjligt, jag gissar att det blir jämnare att åka på de kommunala vägarna. Vidare verkar det ju vara trevligt med så mycket motor som möjligt. Nu kanske 1000w är överdrivet mycket men 250w är för lite. Jag vill ha ett batteri som är ersättningsbart därför att man inte önskar bli knuten till en viss leverantör som kanske inte existerar när man ska köpa nytt batteri. Då är tanken att köpa in ett batteri från någon annan helt enkelt.

    Cylen måste också vara CE märkt och ha ett typgodkännande. Ev kanske man kan ordna det själv men det verkade vara en ganska krånglig historia hos transportstyrelsen. Jag avser att skaffa försäkring och cykla på cykelbanor. Jag tror klassen hette moped II, där motorn får vara max på 1000w och vara begränsad till 25km/h.

    Någon som vet hur man ordnar upp önskad spec?

    Kortfattat, jag vill helt enkelt ha en cykel som ser ut som en cykel på ett ungefär som har lite fart och som klarar av nutida skötsel av vägar. Cykeln får förstås gärna ha en rimlig prislapp.
  • Re: 29er full suspension 1000w rear hub motor och ej integrerat batteri

    Av:
    rois
    Jag tror att det blir svårt att hitta en sådan elcykel. Vad jag kommer ihåg så finns det enligt regelverket just en sådan variant av elcykel, med en starkare motor, men också med begränsning på 25 km/h. Kommer dock inte ihåg om maxeffekten var 500 eller 1000 watt. Nischen är helt enkelt så liten att det är svårt att hitta någon som säljer. En sådan elcykel borde räknas som EU klass 2 moped. Det borde innebära krav på hjälm, och trafikförsäkring. I normala fall är det tillåtet att framföra på cykelbanor, men dock kan moped vara förbjudet på vissa cykelbanor.

    Fördelen med en sådan cykel är inte så stora. 250 watt räcker för det mesta, och du kan inte cykla fortare med den typ du letar efter. Nackdelen är litet eller inget utbud, trafikförsäkring, och eventuella mopedförbud på cykelvägar.

    CE märkning tror jag bara gäller för försäljare. Hör med trafikverket om du får bygga en sådan cykel, om motorn uppfyller kraven. Trafikverket borde f.ö veta alla regler kring elcyklar, och hur dom skall klassas.
  • Re: 29er full suspension 1000w rear hub motor och ej integrerat batteri

    Av:
    johnel
    Tack Rois, ja det verkar vara omöjligt att köpa det jag eftersöker och bygga verkar också vara svårt eftersom det är moped klass II. Det kräver tester som stora tillverkare måste genomgå. Jag tänkte skaffa trafikförsäkring och allt som är meningen enligt lag. Jag såg här att det fanns några här som redan ungefär ställt dessa frågor och hur omöjligt det verkar vara att både importera eller bygga en sådan cykel själv. Det hade faktiskt varit riktigt roligt. Det fanns också en artikel som var mycket välskriven kring modifieringar också. Dessa fordon verkar vara lika reglerade i princip som en bil är och då är det nog bäst att också köpa en sådan cykel från en affär inom europa som tar ansvar för att det är märkt på rätt sätt.

    Det jag tänkte var att en 250w cykel är svag i uppförsbackar och kan inte hålla 25km/h utan effekten avtar långt innan. Jag tycker elcykeln precis som du nämner räcker väldigt bra ändå. Dock är jag ändå lite småintresserad av vad det hela kan ge. Men det verkar ju vara som att gå över ån för hämta vatten. Det kanske kommer ut alternativ framöver. Jag var på cykloteket idag och även dessa har ett begränsat utbud och priserna är ju höga för vad jag tycker är orimligt med åtanke på att det faktiskt "bara" är en "cykel". En viktig anledning till att man också önskar att priset är lågt på en cykel är ju naturligtvis att det blir enklare att få behålla den.
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.