• Köpa elektrisk lådcykel som funkar i backar

    Av:
    Herrcykeln
    Hej!

    Jag och min fru går i tankarna att införskaffa en lådcykel och researchen har således börjat.

    Huvudsakligt användningsområde kommer vara att köra våra två små barn (3 resp 1 år) till och från förskolan, en ganska behaglig tur utan några backar att tala om. Sommartid skulle vi också vilja använda den vid sommarstugan för allehanda utflykter. Här pratar vi grusväg och ett par riktiga monster till backar.

    Vi har siktat in oss på en trehjuling, hastigheterna kommer mestadels vara låga och stabilitet i krypfart känns tilltalande.

    Vad gäller motor verkar det av allt att döma (det jag läst) som att vi kommer ångra oss om vi inte skaffar cykel med mittmotor. Navmotorer verkar undermåliga i branta backar och kan till och med överbelastas och ta skada (??). Ska man ha mittmotor verkar prislappen på instegsmodeller stiga från. 20’ till 30’.

    Jag har kikat runt och just nu lutar det åt Boxbike https://boxbike.seådcykel-med-elmotor/121-boxbike-premium-ljusträ.html men kan inte hitta några recensioner eller dylikt så känns lite som om man köper grisen i säcken. Vi bor lite avigt till och provcykling verkar svårt att få till nästan oavsett märke, såvida vi inte vill viga något så otroligt sällsynt som en ledig helgdag åt det hela.

    Med boxbike gillar vi utseendet, priset (billigaste vi hittat med mittmotor på tre hjul), skivbromsar fram och rullbroms bak verkar vara en bra lösning. Möjlighet att uppgradera batteri samt kraft till 500W för mer kräm i backarna (behövs det?) är tilltalande... saknar dock uppgift om walk assist vilket skulle vara ett plus.

    Honourable mentions:

    https://www.cargobike.se

    https://www.cykelfabriken.se

    https://www.seasidebike.se (Här börjar dock priset svida lite väl mycket)

    Förslag? Fler alternativ? Några konkreta skäl till att inte välja boxbike-alternativet och spara tusenlappar?

    Tack på förhand!
  • Re: Köpa elektrisk lådcykel som funkar i backar

    Av:
    Plush
    Rent krasst skulle jag undvika märken som i sammanhanget anses som billiga, dvs de märken du faktiskt länkat till.
    De håller inte måttet när det gäller kvalitet osv.
    Cargobike Delight använder en Bafang centrummotor som i sig funkar ok men resten av cykeln är av tveksam kvalitet..

    Seaside använder också Bafang centrummotor tillsammans med ett Nuvinci 380 baknav och Remdrift. Största bekymret där är att motorn lämnar ett peak-vridmoment som är större än vad navet klarar av (iallafall om man läser Nuvincis rekommendationer) och läser man vad Seaside anser att cykeln väger/får lasta inkl förare så överstiger man också där Nuvincis rekommendationer. Slutligen så kräver Remdrift en rätt precis fastsättning av bakhjulet och den lilla enkla aluminiumbiten som sitter som remspänning orkar inte hålla kvar hjulet utan viker sig vid stora belastningar med remhaveri till sist.

    Lådcyklar från cykelfabriken.. Aldrig skruvat i dom men de ser förvillande lika ut med Cargobike Classic Electric (Bara annat drivsystem) och jag blev väl inte sådär imponerad av dom...


    Personligen... Skulle jag hålla mig till märken som har flera års erfarenhet av att bygga lådcyklar, typ Bakfiets, Babboe, osv av den enkla anledningen att du ska frakta dina barn i den... (JMF med följande: Skulle du köpa en Östtysk Trabant med bomullskaross och frakta dina barn i bara för att den kostar en bråkdel av en Volvo eller liknande?
    I det fallet vet vi båda skillnaden mellan de två märkena...)
    Och jag skulle uteslutande hålla mig till Bosch eller Shimano gällande drivsystem.
    Dyrt? Javisst, men du får verkligen vad du betalar för.
    Och tro mig... Att reparera en trasig lådcykel är allt annat än billigt.
    Dessutom bör du kolla vilken handlare du har på orten som har en lokal/verkstad som är stor nog att kunna ta in en lådcykel och serva/repa när det går sönder. Många handlare i en så pass stor stad som Uppsala (där jag bor) får inte ens in dom igenom dörren så jag ställer mig aningen tvivlande att det skulle finnas 13 på dussinet där du bor liksom..
    Också en anledning att välja etablerade märken med bra support och som har nån form av ryggrad när det gäller garanti osv..
    Ett exempel : Märket Bakfiets har som krav på ägaren att bakhjulet ska in och spännas igen efter 100 mil för att garantin ska gälla. Anledningen? Bakfiets vet hur stora belastningar det blir på ett bakhjul och anser detta vara nödvändigt i preventivt syfte för att förhindra haveri.

    Som sagt.. Du får vad du betalar för.
    Lycka till i djungeln.
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.