• Bafang TSDZ2 - hur är den?

    Av:
    dabac
    Hej Happy-E,
    Är det ngn som har provat Bafang TSDZ2, hur är den jämfört m Shimano Steps o Crescent Egoing?
    Tänker mig till en laglig 250W, 25km/h hembyggd elhoj.
  • Re: Bafang TSDZ2 - hur är den?

    Av:
    Plush
    För att den ska bli laglig måste du få den CE märkt... Det lär bli svårt.
  • Re: Bafang TSDZ2 - hur är den?

    Av:
    Tompot
    Det är inte olagligt med egentillverkad elcykel så länge den håller sig inom gränserna.
    CE-märkning och uppfyllande av villkoren i EN 15194:2017 är dock ett krav om man ska sälja sin egenbyggda elcykel som företagare.
  • Re: Bafang TSDZ2 - hur är den?

    Av:
    Plush
    Tompot skrev:
    Det är inte olagligt med egentillverkad elcykel så länge den håller sig inom gränserna.

    Det är ju där det fallerar varje gång...
    Samt att elcyklar idag inte får ha nån form av gasreglage... Och det fanns det i den satser han frågar om..
  • Re: Bafang TSDZ2 - hur är den?

    Av:
    Tompot
    Nu vet vi inte riktigt vilken sats det är frågeställaren avser.

    Bafang är en tillverkare av kompletta system för OEM men även komponenter för självbygge.
    TSDZ2 är en motor från en helt annan tillverkare, Tongsheng.

    Så det är lite upplagt för förvirring.
    Båda tillverkares motorsystem går att förse med gashandtag men man måste inte.
  • Re: Bafang TSDZ2 - hur är den?

    Av:
    jomper
    TSDZ2 är en mittmotor med vad som verkar vara riktigt bra momentavkännare, så vill man bygga en trevlig konvertering så tror jag det är ett bra val. Populär på Endless Sphere..

    Finns att köpa till rätt bra priser här f.ö.: http://www.pswpower.com (vissa på lager inom EU!).
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-22 12:13 av jomper.

  • Re: Bafang TSDZ2 - hur är den?

    Av:
    Jontemedh
    Jag har kört tsdz2 från förra hösten till i våras. Tycker den i känsla är jämförbar med farsans Bosch mittmotor, så kan skriva under på det där med momentsensorn. Det som ev är lite sämre är att den fäster på färre ställen i ramen, så känns inte lika stum som farsans Ortler/Bosch. Men stark å bra, å rätt lättmonterad.

    Hade lite bekymmer ett tag, men det verkar ha kunnat tillskrivas dålig koppling mellan batteri och fäste resp motor/controller. Trodde först det rörde sig om fel på batteri, controller eller display, men efter lite skruvande har det kunnat uteslutas.

    Dock blivit lite bränd på att skruva el själv, å köpte en sporthoj i somras, som jag gillar lite för bra. Så ska nog sälja motor å batteri. Annons inom kort.
  • Re: Bafang TSDZ2 - hur är den?

    Av:
    Albireo
    Jontemedh skrev:
    … Dock blivit lite bränd på att skruva el själv, å köpte en sporthoj i somras, som jag gillar lite för bra. Så ska nog sälja motor å batteri. Annons inom kort.
    Har du sålt motor och batteri?
  • Re: Bafang TSDZ2 - hur är den?

    Av:
    Jontemedh
    Yup. Tror kitet hamnade på en tvphjulig lastcykel.
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.