• Kedjan hoppar ofta fram

    Av:
    Smogz
    Jag har en scott elcykel. 10 växlar.

    Mitt problem är att kedjan hoppar av relativt frekvent fram, oftast hamnar den på insidan, jävligt irriterande, speciellt när jag hade kvar skärmen, som jag nu plockat bort.

    Har nån av er samma problem? Finns det några bra grejer som kan styra kedjan så att den helt enkelt inte kan hoppa på sidan.

    I övrigt är jag mycket nöjd, speciellt sen köpte en speedbox så jag kan ligga och pendla i drygt 30 km/h istället för 25.
  • Re: Kedjan hoppar ofta fram

    Av:
    Plush
    Vad för drivsystem har du?
    Hur långt har du kört på det?

    För övrigt är trimning ej tillåtet så det rekommenderas att avstå i diskussionerna här.
  • Re: Kedjan hoppar ofta fram

    Av:
    Smogz
    Bosch performance. 60 mil. Borde förstås ta den tillbaka till säljaren, men det är struligt med tanke på att jag inte köpt den i samma stad är det förstås struligt.

    Oj, får man inte diskutera frittpå ett forum? Törs jag fråga varför?
  • Re: Kedjan hoppar ofta fram

    Av:
    Plush
    För att: Har du trimmat så är den inte längre en E-pedelec utan den har blivit en S-pedelec (även kallad speedbike) , dvs klassad som en EU-moped och då ska den enligt lagen vara registrerad hos Transportstyrelsen, vara utrustad med registreringsplåt, vara trafikförsäkrad, utrustad med hel och halvljus. Samt att du som framför den ska ha körkort klass lägst AM och ha en godkänd mopedhjälm.

    Trimning av elcykel är alltså ett brott mot gällande lagstiftning i Sverige och du erkänner öppet att du bryter mot lagen.

    Så.. Det var väl allt. Frågor på det?

    Dina övriga frågor besvarar vi gärna :)

    Vad är det för sorts Scott? Modell?
    Rent spontant känns det som för lång kedja..
  • Re: Kedjan hoppar ofta fram

    Av:
    Smogz
    Jag är medveten om de lagliga aspekterna, det är ju mitt problem. Men skit samma, jag pratar inte mer om det, här.

    Bytte till en större klinga fram idag, det innebär ju i praktiken att kedjan blir kortare. Innebär också, hoppas jag, att jag kan få användning för fler växlar. Växel 1-5 är i princip oanvända.

    Valde en i stål då vikten inte är viktig i sammanhanget och jag inbillar mig att den håller längre på en pendlarhoj.

    Om den fortfarande hoppar funderar jag på om det finns nån pryl man kan skruva fast som ser till att kedjan håller sig där den ska vara, i sidled? Nån som vet?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-05 21:33 av Smogz.

  • Re: Kedjan hoppar ofta fram

    Av:
    Smogz
    Kan konstatera att den fortfarande hoppar. Möjligen ska jag kapa bort någon länk på den för att spänna upp den ytterligare, är mest på höga växlar den hoppar, när jag växlar lite oförsiktigt, hoppar upp eller ner från en trottoarkant eller liknande.
  • Re: Kedjan hoppar ofta fram

    Av:
    Peter-J
    Samma problem för mig. Jag köpte en Scott E-Sub Active Unisex för snart två månader sen (inget trim för mig, det klarar jag mig utan).
    Redan två gånger har jag fått lämna in den på service för just att kedjan hoppat av på insidan av framdrevet. Och där kedjan kilat sig fast så hårt att den var orubblig. Andra gången så gick till och med kedjan av (cykeln är inne på reparation nu, de måste beställa hem delar till den).
    Dock vid flera andra tillfällen har kedjan hoppat vid framdrevet men på utsidan och det var ganska lätt att häkta tillbaka den. Och för mig spelar det ingen roll om jag växlar eller inte, den kan hoppa av vid mellanväxel på plan mark.
    Jag är inne på att fixa ett kedjeskydd, liknande denna https://www.cykelkraft.se
    men inte helt säker på om den passar eller går att montera på "insidan" av drevet.
    Fortsätt gärna efterforskning och bevaka/rapportera i denna forumtråd. Jag vill verkligen få detta problem löst.
  • Re: Kedjan hoppar ofta fram

    Av:
    Smogz
    Jag är rädd att om jag skaffar en sån där så börjar den hoppa på insidan igen. Funderar på att skaffa en sån här ser ut att passa i samma hål som används för fästet till kedjeskyddet som jag ändå plockat bort.

    Bild:
    https://static.evanscycles.com

    https://www.cykelkraft.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-26 13:09 av Smogz.

  • Re: Kedjan hoppar ofta fram

    Av:
    Peter-J
    Aha. Ser ut som en smart liten pryl som skulle kunna göra just det rätta jobbet vi är ute efter. Problemet är att den kanske inte passar i fästet. Enligt demofilmen på Evanscycles-sidan så ska den ställas i ett visst läge för att funka bäst. Frågan är ju om fästet till kedjeskyddet som du nämner turligt nog gör så att den hamnar i rätt läge. På den cykel jag har så ser det ut som att den inte skulle passa alls. Tror nog att den är anpassad mer för "trögcyklar" och inte elcyklar som har ett annat fäste, eller inget alls egentligen.
    Om du skaffar en sån, berätta gärna här om det funkar eller om det blev nitlott.
    Förövrigt har jag fått tillbaka min elcykel efter reparationen. De hade bytt kedja till en lite smalare variant, de sa också att den var mycket dyrare och därför "mer följsam" än den som satt på från början. Jag får köra på det, även om ovissheten hela tiden gnager att den kan hoppa ändå.
    Den mekaniker som reparerade hade aldrig nånsin varit med om att kedjan hoppar på ett singeldrev fram: "Verkligen skumt, det borde vara omöjligt", sa han.
    Men tydligen inte.
    Sen diskuterade vi om kedjeskydd runt kuggarna för både in- och utsida. Han menar då att eftersom det är sån stor vinkel från bakdrevet mellan första och sista växeln, så skulle en sådan skapa ett kedjerassel som man inte skulle stå ut med. Kanske en sanning i det.
    Men den pryl som du länkade till skulle vara toppen om den passade.
    Kan bara tillägga att jag ställt en fråga på cykelkraft.se via formuläret på knappen "Ställ en fråga om..."
    Jag gjorde det för nån vecka sen, gissa om jag fått svar......
  • Re: Kedjan hoppar ofta fram

    Av:
    Smogz
    Bra tanke med kedjan, tror jag har en lite smalare kedja i titan liggande. Kanske ska testa med den.

    Lovar att återkomma när min pryl kommit.
  • Re: Kedjan hoppar ofta fram

    Av:
    CykelJohan123
    Smogz skrev:
    Jag har en scott elcykel. 10 växlar.

    Mitt problem är att kedjan hoppar av relativt frekvent fram, oftast hamnar den på insidan, jävligt irriterande, speciellt när jag hade kvar skärmen, som jag nu plockat bort.

    Har nån av er samma problem? Finns det några bra grejer som kan styra kedjan så att den helt enkelt inte kan hoppa på sidan.

    I övrigt är jag mycket nöjd, speciellt sen köpte en speedbox så jag kan ligga och pendla i drygt 30 km/h istället för 25.


    Åk tillbaka till ÅF med cykeln, reklamera! Det är uppenbart något fel på din cykel som du inte ska behöva spendera din tid med, speciellt inte i denna tråden, risken för att du får förvirrande svar är överhängande!
  • Re: Kedjan hoppar ofta fram

    Av:
    Tompot
    Tråkig inställning, i forum försöker man hjälpa varandra med kunskap och erfarenheter. Att kalla dessa frivilliga insatser för förvirrade är lite respektlöst.
  • Re: Kedjan hoppar ofta fram

    Av:
    Smogz
    Ibland kan det vara lite svårt att åka tillbaka till ÅF beroende på att man kanske inte ens bor i samma land.
  • Re: Kedjan hoppar ofta fram

    Av:
    Smogz
    Grejerna passade förstås inte så jag fick trixa själv lite. Kanske inte den snyggaste lösningen i världshistorien och den ska nog sänkas lite. Men det borde funka.

    20181007_143543.jpg
  • Re: Kedjan hoppar ofta fram

    Av:
    Peter-J
    Ser riktigt lovande ut. Du har helt rätt i att den ska sänkas. Du får gärna rapportera vidare här hur det går efter en lång tids cyklande, jag är verkligen intresserad av att veta om det fungerar eller inte.
    För egen del så har min cykel inte alls samma möjlighet till att fästa prylen, hela motorkåpan täcker så stort område att det inte finns någonstans att fästa den på (kedjeskyddsfästet sitter för långt fram).
    Efter kedjebytet har jag cyklat över 10 mil och än så länge har den inte hoppat en enda gång. Men som jag skrev tidigare, oroskänslan blir jag nog inte kvitt med på ett bra tag till. Skulle det mot förmodan hända igen att kedjan hoppar (utanför eller innanför), då ska jag f-n reklamera cykeln och kräva en ny av min ÅF.
  • Re: Kedjan hoppar ofta fram

    Av:
    dr-m
    Det är värt att testa narrow wide klingor för detta också, kan räcka. Inte lika lätt att hitta större storlekar av dessa med rätt BCD kanske.
  • Re: Kedjan hoppar ofta fram

    Av:
    Smogz
    Peter-J skrev:
    Ser riktigt lovande ut. Du har helt rätt i att den ska sänkas. Du får gärna rapportera vidare här hur det går efter en lång tids cyklande, jag är verkligen intresserad av att veta om det fungerar eller inte.
    För egen del så har min cykel inte alls samma möjlighet till att fästa prylen, hela motorkåpan täcker så stort område att det inte finns någonstans att fästa den på (kedjeskyddsfästet sitter för långt fram).
    Efter kedjebytet har jag cyklat över 10 mil och än så länge har den inte hoppat en enda gång. Men som jag skrev tidigare, oroskänslan blir jag nog inte kvitt med på ett bra tag till. Skulle det mot förmodan hända igen att kedjan hoppar (utanför eller innanför), då ska jag f-n reklamera cykeln och kräva en ny av min ÅF.

    Trots att jag ännu inte haft tid/orkat/kommit mig för att sänka den där kedjestyraren så har kedjan inte hoppat en enda gång. Inser dock att jag i min iver att spänna kedjan har kortat den en länk för mycket. Måste byta, tur jag har en liggande.
  • Re: Kedjan hoppar ofta fram

    Av:
    Peter-J
    Skoj att läsa, att prylen fungerar fast den inte är inställd helt korrekt. Hoppas det inte påverkar att byta kedja. Att kedjan fortfarande ligger på rätt plats, mil efter mil även när du bytt, menar jag. Fortsätt gärna rapportera vad som händer.
    Själv har jag cyklat ytterligare 10-12 mil sen sist (pendlar till jobbet varje dag med cykeln) och kedjan ligger kvar än så länge.
  • Re: Kedjan hoppar ofta fram

    Av:
    mickeB
    Hittade denna tråd när jag sökte efter om någon haft samma problem som mig.
    Äger en E-SUB med samma problem som beskrivs här. Kedjan hoppar av i fram och kilar fast sig mellan drev och motor. Jag har nu haft den på service 4 gånger för detta problem, och jag är enligt handlaren inte ensam om problemet.

    Senaste åtgärden var att byta ut växelföraren i bak till en Deore med extra stark fjäder, nytt drev i fram och bak. Växeln är samma som sitter på lite finare mountainbikes. Detta är ca 20 mil sedan.

    Idag hoppade kedjan av igen så det verkar onekligen vara något fundamentalt fel i konstruktionen.
  • Re: Kedjan hoppar ofta fram

    Av:
    Peter-J
    Visst har du rätt med att det är något fundamentalt fel i konstruktionen, det har även jag surt fått konstaterat.
    Dock verkar det som om att mitt problem är löst sedan månader tillbaka. Efter min tredje inlämning på service för just detta problem så verkar det som att det fanns en lösning: De bytte framdrevet till ett (dyrt?) Shimano med tillhörande kedja. Modellbeteckning på drevet är SM-CRE80 för 9-11 växlar, med tillhörande kedja (och då också det tredje kedjebytet), se bilden som är tagen idag, där man också kan se alla skrapmärken från tidigare haverier.
    Efter detta byte har jag nu cyklat över 150 mil utan problem. Det enda oroväckande är att ibland (men mycket sällan) så "smäller" det riktigt högt vid låga växlingar i låg fart, hela cykeln skakar. Men ännu så länge sitter kedjan kvar.

    Något som (enligt mina egna funderingar) också verkar vara fundamentalt fel är designers/tillverkares mentalitet. De kan skapa en gedigen cykel - men missa så grovt på den vitalaste delen; mekaniken i kraftöverföringen. Jag hade gärna lagt 25 000 kr istället för 24 000 kr på cykeln om jag vetat att tillverkarna lagt ner mycket mer research på just denna, i grunden, väsentligt mekaniska del och då också varit övertygade om att båda parter fått en pålitlig produkt till hundra procent - redan från början.
    Precis som du nämner, så fick även jag höra från den mekaniker där jag köpte min cykel, att det är fler som har just detta problem. Visst är det bra att de skickar rapporter om dessa problem till fabriken men det hjälper ju inte oss konsumenter. Skadan är redan skedd.

    Att du fått lämna in cykeln fyra gånger för reparation gällande samma problem måste ju även handlaren reagera på. Ett byte av framdrev och en kompatibel kedja till denna hjälpte i mitt fall. Kan det hjälpa dig?

    Vilket modellnamn är det på din e-sub?
    Följ gärna upp här, vad som händer i framtiden, om problemet kvarstår eller om du har löst det.
    20190719_174226.jpg
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.