• Toppfart performance cx och e8000

    Av:
    Fricke
    Hej,

    Har precis beställt en emtb med Shimano E8000-motor. Jag ska bland annat ha den att pendla till jobbet med.

    Tittade igårkväll på en jämförelse mellan E8000 och Bosch Performance CX. E8000 slog av precis vid 25km/h och Performance CX vid 27-28 km/h.

    2-3 km/h gör ju en del både på pendlingstiden och den upplevda farten. Tycker att 25km/h känns på gränsen till för slött. Vet att man kan ta bort spärren, men jag vill i första hand prova att ha den kvar.

    Funderar nu på om jag ska avbryta ordern och istället beställa en cykel med Performance CX istället.

    Nån som har erfarenheter av detta från cyklar med E8000 eller Performance CX? Antar att det väl även borde bero på cykeln, höjd på däck osv?
  • Re: Toppfart performance cx och e8000

    Av:
    Tompot
    Motorerna mäter hastigheten genom antal hjulrotationer per tidsenhet, man ska även ställa in hjulets storlek korrekt i systemet, då assisterar motorn till lika hög hastighet även om du ändrar hjulets storlek.

    Du verkar ha snöat in lite på topphastigheten, det hade jag också gjort när jag beställde min cykel.
    I min vardagliga pendling har jag dock märkt att topphastigheten man kan hålla på de korta sträckor som tillåter det spelar ganska lite roll för snitthastigheten, som ju är den hastighet som egentligen spelar roll om man är intresserad av att komma fram så snabbt som möjligt. Många korsningar, grusvägar, kurvor, mycket folk i vägen, allt sådant gör att snitthastigheten sjunker som en sten.

    Har 32 km till jobbet, håller jag 31 km/h i snitt så är det 62 minuter. Håller jag 33 km/h är det 58 minuter. Det gör alltså ganska liten praktisk skillnad (åtminstone för mig spelar inte dessa 4 minuter någon stor roll) även över längre avstånd om man håller 2-3 km/h högre snitthastighet.

    Vad som hellre talar om att du bör välja en snabbare cykel är att du upplever 25 km/h-begränsningen som besvärande. Det gör många och jag tycker det är dösegt att ligga på rena landsvägar utan trafik i sådan hastighet. Håller hellre 35-40 km/h. I tätbebyggt får man ju ta det betydligt lugnare. Du får utgå från hur din dagliga väg ser ut. Har själv väldigt fina öde vägar nästan hela vägen så jag gick all-in och köpte en Speedbike, det har jag inte ångrat. Ibland försöker jag ligga i 25 km/h bara för skojs skull och det känns som att krypa på alla fyra.
  • Re: Toppfart performance cx och e8000

    Av:
    Zorg
    Jag vet inte hur E8000 gör, men Performance CX har ett ganska brett hastighetsområde där den reglerar ner effekten nära maxhastigheten. Detta så att det ska bli en mjuk övergång till det assistansfria läget på högre hastigheter och inte ett hugg i pedalerna precis vid gränsen. Den pyttelilla hjälp den eventuellt ger över 25km/h är alltså bara en komfortgrej, och om du ska upp till 27 blir det till att trampa hårdare själv. Och det kan du ju göra med E8000 också.

    Utan att ha provcyklat E8000 så skulle jag gissa på att det är minimala skillnader i vilken hastighet du kommer nå i praktiken. Vill man ha en signifikant skillnad i hastighet så blir det nog som Tompot säger, att man måste gå upp till en moped klass 1 med allt vad det innebär av körkort, registreringsskylt och förbud mot att köra på cykelbana.
  • Re: Toppfart performance cx och e8000

    Av:
    Fricke
    Fick hojen igår och jag upplever att den gör likt CX, enligt din beskrivning. Närmar man sig 25 km, så minskar assistansen.

    Tycker den frihjular bra, så med lite medlut så går det att få upp bra hastighet, tills det börjar plana ut igen...

    Har inte kört MTB sen jag var liten, så visst var det lite ovant i början och cykeln kändes lite klumpig. Men när tajmingen blev bättre och rätt växel användes, så var det riktigt roligt på lite knixiga stigar.

    Pendlingen till jobbet funkade också kanon, men idag körde jag stigen över berget istället för cykelvägen runt.
  • Re: Toppfart performance cx och e8000

    Av:
    Tompot
    Lite sent svar, har inte kikat in här på länge. Men vad roligt att höra att du är så nöjd.
    Lägg gärna en fin bild på hojen här i forumet. Alltid skoj att se.
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.