• Ny medlem

    Av:
    Tarzan65
    20180514_125041.jpg

    Hej alla! Om man tänker på allt man läser om elcykelboomen och den stora ökningen på försäljningen så är det märkligt få inlägg på denna sida.

    Vill man som ecyklist vara med och tjata på happybike så är vissa väldigt kallsinniga har jag sett, och snabba att hänvisa hit.

    Jag har varit sugen flera gånger att ge mig in i diskussionerna där men lyckats hålla i mig. Senast var det prat om gravelbikes och om man kunde stå ut med långsamma 35mm däck..

    På min Giant Explore E2 var det 47:or original. Tyckte det kändes lite klent å stötigt baktill så jag klämde dit ett 57 mm. Nu är jag rätt nöjd faktiskt. Är ju himla mycke sträckor med kross på grusvägarna här i Västmanland.

    Kommer alltid undra vad racedårarna med sina 6-kiloscyklar och trådsmala däck skulle anse om det. ?
  • Re: Ny medlem

    Av:
    Tompot
    Tyvärr verkar det finnas en djupt rotad avsky bland många HappyRide-skribenter mot elcyklister.
    Tror det har roten i att cykling för väldigt många HappyRide-skribenter är en tävling på fullt allvar. Har man i åratal kämpat med att klippa gram och sekunder med stora pengar och mycket svett, så är det säkert inte alls kul att någon fettsäck med motor i skrevet susar förbi och slår alla rekord på ett bräde. Men för egen del, och tror det gäller den absoluta majorieten av elcyklister, så är man fullständigt ointresserad av vad tävlingsfolket håller på med. Vi tävlar inte mot dem, vi vill bara ta oss till jobbet utan att bli svettiga. Ungefär.

    Det blir inte bättre av att de elaka inläggen, som dessutom alltid är 100% off-topic, är sanktionerande av administratörerna (inläggen är alltid kvar och personer som håller på så, får aldrig någon reprimand).

    Det sista som känns extra dåligt är att just detta forum, HappyEride är skapat, det är det slutgiltiga beviset på att det finns ingen vilja bland HappyRide (varken deltagare eller administratörer) att försöka hålla ihop tvåhjulsfolket i samma forum. Man har kastat in handduken helt enkelt. Otroligt tråkigt då elcyklar och icke-elcyklar delar både komponenter och infrastruktur till 99%.

    Men nu är det så det är och vi får hålla oss med eget forum.
    Annars kan jag tipsa om Facebook-gruppen "Cykla elcykel - elhojen!" som är väldigt aktiv, har mycket kunskap och har en trevlig stämning.

    Har Schwalbe Rock Razor 60-584 på hojen, men när de är slitna tänker jag byta till Schwalbe Super Moto-X 62-584, cyklar för det mesta på hårdgjord yta så behöver inte ha det grova egentligen. Är osäker på vilken dämpning däcken ger, har ju dämpad gaffel fram och fjädrad sadelstolpe. Kör dessutom med max tryck i däcken.

    Bild på min rigg
    sc.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-18 09:52 av Tompot.

  • Re: Ny medlem

    Av:
    Meistro
    Kom ihåg. Om frågan gäller delar som inte är ecykelrelaterat (dämpare, däck, kedjor) ect så inte bara får man ett bättre svar på happyride utan frågan bör även ställas där oavsett.

    Jag är rätt säker på att vanliga icke elcyklar är på utdöende och inom en 10 årsperiod har även den mest nitiske konverterat till el.

    Min uppmaning är alltså dont be afraid, fortsätt skapa trådar i det forum där det är relevant. :)
  • Re: Ny medlem

    Av:
    Tompot
    Meistro skrev:
    Jag är rätt säker på att vanliga icke elcyklar är på utdöende och inom en 10 årsperiod har även den mest nitiske konverterat till el.

    Du kan ha rätt i det. En Londonbaserad elcykelhandlare skriver lite om sitt besök på Eurobike 2018.

    skrev:
    When I first visited Eurobike in 2012 I was totally flabbergasted by the amount of eBikes on offer although at this point the ratio of eBikes to traditional bikes was 25% to 75%. The range of eBikes is now much bigger and I would estimate that there are around 70% eBikes compared to 30% traditional cycles!

    http://www.fullycharged.com
  • Re: Ny medlem

    Av:
    Plush
    Meistro skrev:
    Kom ihåg. Om frågan gäller delar som inte är ecykelrelaterat (dämpare, däck, kedjor) ect så inte bara får man ett bättre svar på happyride utan frågan bör även ställas där oavsett.

    Jag skulle ställa frågan här av den enkla anledningen att t ex kedja är annorlunda mot en vanlig mtb... Gaffel är annorlunda mot en vanlig mtb... Bromsarna är annorlunda så tillvida att det är DH grejer..
    Ekrarna är annorlunda.. Osv Osv...

    Så... Ställ frågorna här.
  • Re: Ny medlem

    Av:
    Meistro
    Är de verkligen annorlunda? Kedja däck är ju samma. Växlar lika så.

    Tänkte uppgradera till fox36 på min men då är det en speciell fox36 gaffel jag ska ha?
  • Re: Ny medlem

    Av:
    Plush
    Specifika E-bike kedjor är t ex längre..138 länkar jämfört med standard 116-118 länkar.
    Shimano CN-E6090 10 är en dedikerad E-bike kedja som dessutom är förstärkt för att tåla den ökade belastningen.
    Även CN-HG701-11 är en E-bike förstärkt 11 delad kedja.

    Fox har E-bike specifika gafflar.. T ex en Fox 36 med förstärkt chassi för att tåla de ökade krafterna som uppstår när den monteras på en E-bike.. Plus att tuningen i gaffeln är samma som i deras Enduro gafflar då en E-bike behöver det för att funka bra...
    http://www.ridefox.com

    Så återigen... Bara för att det "ser" lika ut betyder inte att det verkligen är lika...
    Hence... Allt som rör utrustningen på en E-bike tycker jag vi ska ta i detta forum.
  • Re: Ny medlem

    Av:
    Tarzan65
    Tack Tompo, är nu med i facebookgruppen. ☺ Din cykel borde gå fint nu på alla tänkbara knölstigar med både tjocka däck å fjädrande sadelstolpe. Jag var väldigt inne på en sån men beslöt att det får räcka med större luftkammare i däcket för att öka marginalen mellan stötig - genomslag.
  • Re: Ny medlem

    Av:
    fhansson925
    Det är verkligen beklagligt att det ska behövas två separata forum och givetvis skulle det vara bättre att vissa trångsynta sektmedlemmar på Happyride stängs av. Denna sida kommer tyvärr aldrig få den status och historik som Happyride har och intresset har mer flyttats till Facebook grupper. EMTB Sweden till exempel.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-25 11:50 av fhansson925.

  • Re: Ny medlem

    Av:
    Meistro
    Fortsätt skriva i happyride. Gammaldagsa ej-eldrivna kommer kallas "vintage cyklar" inom ett par år oavsett.

    Skall man då göra ännu ett forum "happyvintageride" då? XD
  • Re: Ny medlem

    Av:
    Martin_Akesson
    Vi har skapat HappyEride för att vi tror att det finns utrymme och ett behov för en dedikerad sajt för El-cykel.

    När det gäller moderering på Happyride så är den begränsad, oavsätt om det gäller El-cyklar eller inte. Om rena personangrepp dyker upp så försöker vi vara där och moderera men tyvärr finns ibland en tråkig attityd mot elcyklar och elcyklister som inte bara går att moderera bort (det råder fortfarande åsiktsfrihet). Självklart är alla välkomna att skriva i forumet på Happyride även om det gäller elcykelrelaterade ämnen, men ibland tror vi det kan vara skönt att riskera onödiga tråkiga kommentarer som ibland dyker upp, och då får rena elcykeltrådar en fristad på nya HappyEride.

    Valet som vi tagit har inte alls varit lätt men ser man internationellt hur andra cykelmedia har gjort så verkar det som vår lösning är den vanligaste. I framtiden tror vi också att elcykelforumet kommer få fart som Happyride, med tanke på hur snabbt elcyklarna blir allt vanligare. Vi har inte gjort det här för att separera och skapa två grupper, ett "vi och dom" är det sista vi vill ha.

    Hoppas ni ska trivas både här och på Happyride!
    / Martin & Co.
  • Re: Ny medlem

    Av:
    Zorg
    Martin_Akesson skrev:
    Självklart är alla välkomna att skriva i forumet på Happyride även om det gäller elcykelrelaterade ämnen

    Vore det inte bra om det framgick av forumreglerna på Happyride vad som är välkommet eller ej? Som det är nu bestämmer var och en för sig själv vad som är on topic och off topic, och vem som är välkommen eller ej välkommen. Forumet på happyride är intensivt "volontärmodererat" av de som ser som sitt kall att jaga bort elcykelintresserade, och det blir lite dubbla budskap om man bara säger till oss att vi är välkomna där om man inte också säger det till de som till varje pris vill ha bort oss.

    På tal om hur man har gjort på annat håll så har jag sett att man i forum för alla möjliga olika ämnen har den enkla men förvånansvärt kraftfulla regeln: "Om du inte är intresserad av ämnet för en tråd, hoppa då över den tråden istället för att skriva att du inte är intresserad." Egentligen skulle den regeln kunna sägas vara en konsekvens av Lex Vardagsrum med tanke på hur de flesta normala vuxna människor beter sig på ett vardagsrumsmingel. Jag har full förståelse för filosofin med att inte ha sida upp och sida ner med detaljerade regler, men jag tycker det verkar som att Lex Vardagsrum behöver ett par enkla stödhjul. Det blir lite knasigt när ett forum med ambitionen att "Happyride är och skall förbli Sveriges trevligaste cykelforum" har en hårdare ton än till och med cykelforumet på Flashback! Och jag pratar inte bara om elcykelhatet, den hårda tonen kan lika gärna drabba någon som köpt sin cykel på en stormarknad istället för hos en LBS, eller fått ett negativt intryck av en webbutik som alla andra gillar.

    Jag har absolut ingenting emot att det förekommer kritik mot elcyklars miljökonsekvenser eller kritik mot hur vissa elcyklister beter sig i trafik eller terräng. Jag menar absolut inte att det ska vara förbjudet att ogilla eller kritisera elcyklar! Det jag tycker inte hör hemma på Sveriges trevligaste cykelforum är försöken att jaga bort de man inte gillar från forumet.

    Det sämsta av allt vore om man polariserar Happyeride och Happyride till två ekokammare där man förväntas vara antingen för eller emot alla aspekter av elcykling, istället för att kunna diskutera och debattera med varandra. Jag hänger en del på pedelecforum.de och de som där berättar om hur de skruvar loss nummerskylten på sin 45km/h-cykel och kör olagligt på cykelbanor får inte riktigt det mothugg de förtjänar. Men det skulle de få på Happyride, om de berättar om såna dumheter där!
  • Re: Ny medlem

    Av:
    Martin_Akesson
    @Zorg, tack för bra input, vi kikar på det internt och återkommer!
Denna sida är flyttad:
Besök elcykel forumet

KÖP & SÄLJ

Använd Happyrides Köp & Sälj som är Sveriges största dedikerade cykelmarknad. Några populära avdelningar är:
Mountainbike säljes
Racercykel & Landsvägscykel säljes
Elcykel säljes
Det är gratis att annonsera.